Forum

Bøgehæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Yvonne H., 8. juni 2013 kl. 10.12

jeg skal indenfor et par dage give stilladsarbejdere adgang til min have - de skal have adgang igennem min bøgehæk og skal bruge max 30 cm høj og ca 1 m bred adgang.
Hvad er bedste fremgangsmåde for at jeg kan få hækken tilbage til nuværende stand?
Kan man grave et par planter op?
Skal de eksisterende skæres til?
Hvor hurtigt vil de komme op til 1.80 m som nuværende hæk er?
Tak for hurtigt svar.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. juni 2013 kl. 16.21

Hej Yvonne H

At grave så store bøgeplanter op på denne årstid og gå igang med genplantning ( fter en periode med roden beskyttet & vandet omhyggeligt et andet sted i haven) giver dårlige odds for at de kommer sig og trives bagefter.
Havde rodnettet været forberedt gennem "rodbeskæring" og havde vi været noget længere senere på vækstsæsonen ville den vej måske have været farbar....

At beskære planterne meget hårdt ned til ca 30 cm vil give dem mulighed for at sætte nye skud, fordi rodnettet er intakt. Men de skud, som kommer vil være 4 - 5 år om at nå højden og fylden, som hækplanterne iøvrigt. Og du kan ikke være sikker på at alle planter skyder - og slet ikke, at de går det lige hurtigt (selv om der i skovdrift er århundredlang erfaring for, at man kan "stævne" bøg - og efterfølgende få planterne i groning igen).
Du kan komme i den situation, at du i flere år vil se med pessimisme på det hækstykke, som du er nødt til nu at fjerne.... men du kan også vælge at tage det som et vilkår - og så er ærgelsen ikke en del af ventetiden ;-)

En anden - og dyr! - vej, du kan vælge, vil være at købe "Færdighæk" i højde 180 cm. Udgiften er i størrelsesordenen 1200 - 1600kr... og følger du plante- og plejevejledningen er der grogaranti.

Vælger du denne vej, kan du gøre følgende:
Grav bøgeplanterne op på den meter, som stilladsarbejderne skal bruge. Vær omhyggelig med at grave så tæt på de planter der skal fjernes som det er muligt for at skåne rodsystemet på de naboplanter, som skal blive stående.
Tildæk omhyggeligt renden, hvor du har fjernet bøgeplanter. Dæk den med en plade eller med gangbrædder for at beskytte rodsystemet hos de tilbageværende planter.
Vand de nærmeststående hækplanter nogen gange i den kommende tid, fjern med et samme evt lange tynde sideskud der vokser ind i "hullet" og beskyt planterne i begge sider af adgangshullet mod slitage ved at binde jutesække eller andet robust omkring dem på de dage, hvor der skal bæres store ting igennem.

Når stilladsarbejdet er overstået, kan du plante "Færdighæk" i højde 180 (3 - 4 stk). Fremgangsmåde ved plantning og pleje af "Færdighæk"-planterne bagefter kan du få god vejledning om hos forhandleren.

Jeg håber, du har venner og familie som kan bringes til at forstå, at du gerne vil prioritere hurtigt at få dit lukkede haverum tilbage - og som indvilger i at lave dine sommer-have-sammenkomster til sammenskudsgilder til fordel for "projekt hæk" ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yvonne H., 8. juni 2013 kl. 22.04

Kære Lone
Tusinde tak for dine fantastisk gode råd. Familien skal nok blive inviteret til "projekt hæk" når den kommer hjem fra ferien i USA.
Jeg vil følge dit råd ang. færdighæk.

Med venlig hilsen
Yvonne

Nyt svar til emnet »Bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bøgehæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider