Skrevet af: Mogens; E., 18. juni 2013 kl. 21.43
Denne busk starter med helt gule blade og en masse sødt duftende hvide blomster. Senere skifter bladene til lysegrønne.
Kender du navnet på busken.
Skrevet af: Lis P., 19. juni 2013 kl. 6.39
Mogens det kan være en Spirea 'Limemound' der er en mere kan ikke lige huske hvordan det staves men det er noget i retning af Gouldmound, men den ligner den jeg har og det er limemound. jeg har den også med mørke blade
MVH
Lis
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 19. juni 2013 kl. 8.06
Man skal nok lidt tættere på med et billede for at være helt sikker. Jeg synes det kunne ligne en Philadelphus cor. Aureus. Altså en Uægte Jasmin/Pibeved.
Skrevet af: Lis P., 19. juni 2013 kl. 8.38
Kristian det der fik mig til at skrive det kunne være en spirea var at bladene blev grønne senere for det gør de netop på min spirea, men er det en uægte jasmin så dufter den.
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. juni 2013 kl. 9.01
Mogens skriver, at den dufter. Mit bud vil også være uægte jasmin, da spirea da ikke har sådanne store blomster, men klaser?
Men det er måske min manglende viden om forskellige spirea'er?
Skrevet af: Mogens; E., 19. juni 2013 kl. 15.22
Helt rigtigt Lis, det er en Spirea Limemound. men underligt at min har hvide blomster, hvor alle fotos på nettet har andre farvede blomster. Det samme er tilfældet med Gouldmound.
Mine uægte Jasminer har en helt anden, lidt stærk duft.
Lige et foto af blomsten på Limemound.
Skrevet af: Boi Jensen, 19. juni 2013 kl. 20.29
Hej Mogens
Det er helt sikkert en Philadelphus Aureum, som Kristian skriver. Når I skal genkende planter er det vigtigt at kigge efter om bladene er ligestillede (overfor hinanden) - og det er den her og det er alle Philadelphus. Spiraea er fordelt spredt langs grenen - og aldrig overfor hinanden.
Skrevet af: Mogens; E., 20. juni 2013 kl. 10.07
I skal have tak for hjælpen. Busken står lige ved siden af min hængekøje, så duften er skøn at slumre ind til.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.