Forum

Græsplænen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René J., 19. juni 2013 kl. 8.14

jeg havde egentlige 7 billeder af »ukrudt« der er i min græsplæne, som jeg gerne ville have identifiseret og have at vide hvad jeg skulle gøre for at komme det til livs. jeg vil tro at kun halvdelen af hvad der vokser i min græsplæne er græs, resten er mos, mælkebøtter, trolhexe, storkenæb og så en 6-7 andre ting ud over kløver i flere varianter.

men planen var at vertikere og afrive for mosset og så sådan en lille bredbladet ting der laver lange udlæber og tilsidst laver måtter af små bredbladet ting med høje små gule blomster.

men for resten er der vel ikke meget ande udvej en giften.?

hvis der i øvrit er en måde jeg kan fremvise 6-7 billeder i en tråd kan i så ikke fortælle det så jeg kan smække min ukrut op og få det identifiseret.

Med venlig hilsen

René

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 19. juni 2013 kl. 8.15

2)

kan gøre det sådan her...

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 19. juni 2013 kl. 8.16

3)

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 19. juni 2013 kl. 8.17

4)

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

5)

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

6)

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 19. juni 2013 kl. 8.18

7)

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 19. juni 2013 kl. 8.56

Hej Rene,

Jeg har vist alle (bortset fra den på billede 3) de samme slags ukrudt i min græsplæne. Jeg har gjort det på den måde, at jeg har angrebet dem én ad gangen. Først mælkebøtter: Stik en greb ned ved mælkebøtten og vip greben en smule. Så kan du tage fat om mælkebøtten og hive den op. Træd jorden på plads igen. Dette er nemmest at gøre lige efter, at det har regnet.

Derefter vælger du den næste - f.eks. vejbred, som du har på billede nr. 2. De er forholdsvis nemme at hive op med håndkraft, især hvis det har regnet for nylig.

Den storkenæblignende plante på billede 7 er også nem at hive op. Den kommer med sådan nogle søde små rødlilla blomster, ikke? Hvis du tager fat om planten, kan du mærke sådan en lille knold lige ved jordoverfladen. Hvis du tager fat i den, kan du sagtens hive hele planten op - den har en pælerod. Og det er en stor fornøjelse... :-)

Det samme gælder dem på billede 1 og 4 - de er ret nemme at hive op - også selvom det ikke lige har regnet.

Hvis du kan affinde dig med, at det tager et par sæsoner, er det absolut en gangbar måde at gøre det på. Tag 15-20 minutter hver dag - i hvert fald i dagene efter regn. Så skal du nok få has på dem. Du sparer at meditere - du kan bare regne dette for din daglige meditation :-)

Derudover gælder det jo om hele tiden at forbedre forholdene for græsset. Det kan du læse mere om ved at søge på græsplæner her på siden og læse nogle af artiklerne.

Hvad du end beslutter dig for, så held og lykke med det.

Elsebeth

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. juni 2013 kl. 9.09

Nr. 3 er røllike, nr. 5 er vist også en vejbred.
Gift er ikke løsningen - det er trods alt et økologisk haveforum, du er havnet på! Og elsebeth har jo fine giftfri forslag ovenfor.

Man kan også få en maskine i byggemarkeder og havecentre, som kan fjerne mosset i plænen. Men det ser ikke kønt ud med bar jord bagefter, så jeg ville elske min plæne med alle de blomster, den har. Og ikke tro, at en plæne behøver at ligne en golfbane for at være flot...

Du kunne overveje, at så hvidkløver i plænen, for at sikre, at den hvert år får en dosis kvælstof/gødning.
En omgang gødning vil sikkert også kunne gøre noget godt for græsset i plænen (forbedre konkurrenceevnen), men ikke fjerne alle de øvrige planter i plænen helt.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juni 2013 kl. 14.17

Hej
Jeg ved godt at nogle svar går ud på at man skal elske sin græsplæne med mos og ukrudt - altså lade stå til. Disse svar
synes jeg ikke er tilfredsstillende, når man gerne vil have en fin græsplæne hvor de 90 % er græs og ikke andet uønsket.

Vi har købt en vertikulator for ca. 750 kr (ALKO) og har nu brugt den i flere sæsoner. Ja, græsplænen er ikke noget skønt skue, men 3-4 uger efter har man en fin græsplæne og det i hvert tilfælde året ud. Om den skal have en ny omgang hvert forår bestemmer vejrguderne.

Vi har en stor græsplæne, så det er en dags arbejde med 2 mand, og det sværeste er at rive sammen.

Jeg ville gerne vise et billede af før og efter, men kan kun finde ud af at sætte 1 billede ind.

Selvfølgelig fortsætter jeg sommeren igennem med at stikke mælkebøtter og andre større ukrudtsplanter. Julemanden kom med en mælkebøtteudstikker, som jeg grinede lidt af, men det kunne jeg have sparet mig, for den er vældig effektiv også til andet ukrudt. Den er faktisk sjov at bruge.
Med venllg hilsen
Ingeborg

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. juni 2013 kl. 17.28

Hvis du sætter højden på din græslåmaskine til 4-5 cm og hvis du vertical skære græsset nogle gange og gøder er du godt på vej til at have en plæne der er næsten ukrudtsfri . Det gælder om at styrke græsset og få svækket ukrudtet .

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 20. juni 2013 kl. 0.58

tak for de gode tips.

var faktisk ikke klar over det var et økologisk forum, men jeg er ikke selv vild med at bruge gift da der ligger mange vandboringer lige her omkring og fordi det sand vi bor på kan jeg kun forstille mig at giftene ryger serdeles hurtigt ned af i.

ja jeg her også sådan en mælkebøtte stikker fra fiskars, den er et fornøgeligt stykke legetøj, man sikke nogle kratere den kan levere.

jeg var bange for at det var noge med ned på alle 4, eller elsk din plæne som den er , for jeg elsker den bestemt ikke og jeg er førtidspensioneret på en dårlige ryg.

så er der jo vertikeringe og forbedring af plænen tilbage. så må ud at købe en vertikatore , når der kommer "momsfri" i silvan næste gang eller hvor der nu kommer gode rabatter på den slags til efteråret.

hvad angår forbedringer så ligger min græsplæne på det fineste pulversand og stort set uden muldlag, så det burgte vel være komune kompost og løst jord til afretninge om efteråret det drejer sig om og af den vej få et bedderemuldlag?

og så melder spørgsmålet sig, når man slår græsset, skal det så være med bioklip så man "giver tilbage" til plænen? eller emd opsamler så man sikre at der ikke er noget der ligger og pakker om rødderne på græsset?

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 20. juni 2013 kl. 7.36

Hej Rene,

Du har ret i både det med komposten og det med bioklip. Det lyder, som om den er nærmest nødlidende - så den trænger til noget næring - jo bedre græsset har det, jo mindre trives ukrudtet. Og ligeledes med vertikalskæreren. Du må bare tage det én ting ad gangen og tag evt. nogle billeder, så du selv kan se dine fremskridt over et par sæsoner.

Elsebeth

Nyt svar til emnet »Græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Græsplænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider