Forum

Juleroser giftige?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 21. juni 2013 kl. 17.35

har lige læst at juleroser skulle indeholde et bestemt stof, der gør at man kan få udslet. Det syntes jeg aldrig jeg har oplevet.
Jeg har lige sået frø fra juleroser uden handsker og bagefter spist et enkelt jordbær fra haven uden at have vasket hænder i mellemtiden. Håber ikke det gør noget.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 21. juni 2013 kl. 17.52

ah, det overlever du. men den er giftig, især roden. så den skal du (heller) ikke spise. Men det er nu altid en god ide at vaske hænder inden man rører ved noget, der også bør være rent, der skal i munden.
hilsen
Anne

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 21. juni 2013 kl. 18.06

Kom da lige i tanker om at det måske var et lidt kort svar:

Symptomer på forgiftning fra nyserod/julerose/påskeklokke: mavesmerter, kvalme, diarre, opkastninger. Drik masser af væske.
Ved indtagelse af større plantedele:hjerterytmeforstyrrelse.
ALTID kontakte læge/skadestue hvis man har spist af den.

planten smager grimt besk, så det er ikke noget man spiser ved et uheld, og som du beskriver det sker der intet, udslæt får man mig bekendt ikke af hverken frø eller plante.
Hilsen
Anne

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 21. juni 2013 kl. 18.21

havde læst herinde at man kunne få udslet bare ved at røre og at man skulle bruge handsker

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. juni 2013 kl. 20.27

Udslættet kan skyldes allergi - dvs. at symptomerne kun viser sig, hvis man er allergisk. Min mor er fx allergisk over for hvepsestik, mens det på mig kun gør ondt.
Sådan er nogle mennesker også mere følsomme over for plantesaft end andre.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 21. juni 2013 kl. 22.13

Det er frøene der kan give udslet ved berøring , så det er bedst at bruge et par handsker når man indsamler frø..........

PeterA.

Nyt svar til emnet »Juleroser giftige?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Juleroser giftige?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider