Forum

Mine Rhododendron bliver for store

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. juni 2013 kl. 21.26

Hej
Selv efter den barske vinter er mine Rhododendron vokset meget - alt for meget. Jeg vil gerne holde dem nede - og ved godt at de kan klippes tilbage. Hvornår gør man det? Vil det give en kraftigere grenbygning. Nogle nyplantede buske er næsten vokset med 50 cm.
Med venlig hilsen
Ingeborg

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2013 kl. 22.21

Jeg syntes at dine rhododendroner er flotte og jeg syntes ikke du skal tage særlig meget af. (Jeg ville ikke tage noget af). Tilvæksten hos dem er ikke voldsom så hvis du skære voldsom tilbage vil det tage tid før de kommer sig igen .

Her hvor jeg bor har vi nogle gamle nogle stående som af hensyn til trafikken er blevet skåret tilbage og de et først ved at komme sig efter et år og der er ikke noget der tyder på at grenbygningen bliver kraftigere på dem . De blev i øvrigt beskåret i foråret, men du kan også gøre det her efter blomstringen .

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. juni 2013 kl. 22.46

Jeg syntes også at det vil være synd at beskære de flotte rodoer, og de bliver som Søren skriver ikke kraftigere for det. Hvis du klipper bliver der ingen blomster til næste år.
Næsten alle mine rodoer har også en kraftig tilvækst i år.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 25. juni 2013 kl. 15.29

Man klipper Rhododendron om foråret april-maj, så de nye skud når at hærde af inden vinteren. Derfor er der mange der synes det er synd at klippe i dem, da man så klipper alle knopperne af. Klipper man "bare" sidste års skud af kan man som regel gøre det lige efter blomstring på de tidligere sorter.

Vil man klippe ned, så der stort set ikke er nogen blade tilbage, så skal det gøres før blomstring (mats-april). Planten vil være længere tid om at skyde igen. -og gør man dette er der altid en lille procentdel der aldrig kommer igen.

Klipper man skal man regne med en mindre blomstermængde året efter.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. juni 2013 kl. 19.14

Hvad med at flytte en busk?
Rhodoer kan vist flyttes hele året, og måske er de fra starten plantet for tæt. De kan jo blive virkelig store, så det er da bedre at give dem noget mere vokseplads, end at skære dem ned.

Jeg overtog en have med rhodoer, hvoraf den ene stod i for meget skygge. Men efter flytning (af to omgange, da jeg fortrød) i foråret har den blomstret fint og sætter mange nye skud til næste års blomstring.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. juni 2013 kl. 20.33

Det er en klassisker som vi alle har lavet , nemlig den med at sætte det for tæt så det ser ud af noget fra start af, for så at opdage at det er groet sammen efter få år . Det er lige fra hækplanter til stauder man for sat for tæt og det er dumt og penge ud af vinduet .

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juni 2013 kl. 19.07

Hej og tak for svarene.
Med tiden og om ganske få år bliver Rhododendronbuskene så store at de skjuler den bagvedliggende beplantning = Annabelle og en lidt løs klippet hæk af fjeldribes. Derfor vil jeg gerne holde Rhodo lidt nede.
Jeg har med held klippet de meget større Rhododendronbuske en hel del tilbage, men vupti er de lige så store igen. Jeg har opgivet at fjerne blomsterstande på de store buske.
Jeg troede at jeg kunne have held med at holde væksten lidt i ave på¨de nyplantede. Billede af de nyplantede lidt længere nede i bloggen.
www.strikingeshave.blogspot.ck

Mange hilsner
Ingeborg

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. juni 2013 kl. 20.29

Hydrangea Annabelle er bare så flot at den ikke må skjules af rodoer. Du må kunne lave et indkik til Annabell ved at udskifte en evt. to rodoer med et par lavere Azalia i spagnumbedet. På dit øverste foto er rodoerne plantet alt for tæt. Især din Catawbiense Grandiflorum bliver meget stor
Sidste år flyttede jeg med held min Annabelle selv om den er ca. 5 år gammel.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juni 2013 kl. 21.29

Tak for svarene.
Ja, Annabelle er nok den flotteste af Hortensia'erne og så blomstrer den fra nye skud. Jeg klipper mine AB helt ned hvert år. En del af skuddene sætter jeg i en spand med sandblandet Spagnum. I år gjorde jeg det også - og skuddene har allerede fået blomster. Den eneste ulempe ved AB er at blomsterhovederne bliver alt for store - og det er dårligt i regnvejr. Jeg har tænkt på at klippe dem tilbage på nuværende tidspunkt, så hovederne ikke kan nå at blive så store. God ide???
Ja, jeg har gravet de hortensiaer som ses på billedet op og har plantet Rhododendron i stedet for. Jeg var træt af at Hortensiaerne frøs ned og ikke fik blomster. Mærkværdigvis vokser der de samme Hortensiaer i min forhave - og de fryser ikke så meget tilbage, men blomstrer hvert år.
Mange hilsner

Ingeborg

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. juni 2013 kl. 23.13

Vil det sige at skudene i spanden har slået rødder, det ville jo være genialt. Gad vide om man ikke kunne opbinde AB lige som Dahlia der også vælter i regnvejr. Jeg har også en Hydrangea Limelight og en Hydrangea Wims Red som skifter blomster farve fra kridhvid til mørkerød, og de er lige så flotte som AB.
Tilbagefrysningen har noget med læ og verdenshjørner at gøre. Denne vinter havde en lang periode med iskold nordenvind som har hæmmet mange planter.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juni 2013 kl. 23.33

Hej Mogens
Ja, der går ikke 14 dage, før de har slået rødder. Jeg sørger for at de "drikker sig fulde" nedefra hver 2. dag.
Det er faktisk de planter jeg har 100 % held med at stiklingeformere. I morgen vil jeg prøve med Hydrangea paniculata. Den har desværre haft næsten vandrette grene med blomster sidste år. I år har jeg bundet hver gren til en pind straks fra starten. Det har den fordel at pinden bliver næsten usynlig.
Mange hilsner
Ingeborg

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. juni 2013 kl. 8.39

Jamen så skal jeg da lige i gang med at stiklingformere flere Hydrangena, især AB og Limelight. Det kniber bare med mere plads i "parken".
Tak for tipset og de flotte fotos.
PS. Det gør ingen forskel at fjerne de visne blomster på rodoerne, kun for udseende. De bliver ikke fjernet ude i naturen.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juli 2019 kl. 19.50

Jeg har også stiklingeformeret mine AnnaBelle i år. Det var meningen at de skulle plantes ud med 3 stiklinger i hvert plantehul, men vejret var ikke med mig og de blev stående i spandene så længe at de nu har fået blomster.
Spørgsmålet er så om jeg ved plantningen skal skille dem ad eller plante hele klumpen fra spanden?
Ingeborg

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juli 2019 kl. 19.52

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juli 2019 kl. 8.45

Jeg vil tro at hvis du skiller dem ad, svækker du rødderne rigtig meget, men de kommer igen. Lader du dem være 3 sammen, tager de kraften fra hinanden. Det samme sker med Azalier fra supermarkedet. De står ofte 3 sammen i potten, og bliver noget skravl.
For år tilbage fulgte jeg din anvisning med Annabel, med stor success. Men mine blomster får en spøjs lysegrøn farve ???.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2019 kl. 10.36

Tak for svaret Mogens. Jeg starter et nyt hold stiklinger og så prøver jeg at grave de andre ned, sådan som jeg nu kan få skilt rødderne ad. Har Anna Bell kun 1 stamme/plante når man køber den?
Jeg køber mange Azaleer vinteren over og har ofte stået med en rodklump, der er en uigennemskærelig masse efter afblomstring. Det tager mange år at kompostere sådan en filtet klump.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Mine Rhododendron bliver for store«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Mine Rhododendron bliver for store

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider