Forum

Nedlægge græsplæne?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Linda H., 27. juni 2013 kl. 14.59

Jeg har et lille område på ca 30-40 kvm hvor jeg vil nedlægge græsplænen og anlægge en form for miniskov.
Men hvordan nedlægger man bedst græsset? Det letteste ville helt klart være at køre en fræser igennem, men spirer græsset så ikke på ny?
Alternativt er en lille gravemaskine der fjerner græslaget, men så har vi masser af tørv der skal køres væk og ny jord der skal findes og køres på.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 27. juni 2013 kl. 15.12

Hej Linda,

Uanset, hvad du planter af buske og træer på stykket, vil der også gro noget under træerne og buskene. Du kan så vælge, om det skal være bunddække, blandet ukrudt eller græs. Men jorden bliver ikke ved med bare at være bar, med mindre du er indstillet på at luge hver eller hveranden uge hele sæsonen igennem. Så græsset vil måske være pænere end ukrudtet?

Træerne vil have bedst af, at der ikke er græs helt ind til stammen.

Hvis du gerne vil af med græsset, er det nemmeste nok bare at grave og vende græstørvene på hovedet - så går græsset ud. Det spirer kun igen, hvis du ikke får vendt det helt om. Du kan sagtens plante alligevel. Du skal finde dig i, at det er lidt "humplet", og kan så jævne det, hvis du vil, efter en sæson eller to.

Hvis du er interesseret i, hvilken slags bunddække, du kan plante, så prøv at søge på det her på siden. Der er mange forslag.

Elsebeth

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda H., 27. juni 2013 kl. 16.24

Jeg ved godt der skal bunddække til, men uanset hvilket bunddække man laver, så vil det slås med græsset hvis ikke dette er væk forinden.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 27. juni 2013 kl. 17.37

Det er rigtigt. Hvis du vil have bunddække, skal du have græsset væk først. Jeg lavede et bed sidste år ved blot at vende tørvene, og det virkede fint. Der kan godt komme enkelte totter græs, men de er nemme at rykke op. Og så gøder græsset jo også jorden. Men jeg tror ikke, du skal fræse. Så bliver det først en lang proces.

Elsebeth

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 27. juni 2013 kl. 19.47

helt enig med elsebeth. Vend det rundt er effektivt, men det bliver selvfølgelig ikke særlig jævnt. græstørvene kan jo også smides i køkkenhaven og så bare lidt jord ovenpå, så har du jordforbedret samtidig med at du er kommet af med græsset

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. juni 2013 kl. 20.50

Ellers kan man lægge fiberdug på stykket. Og så vente med bunddække til træerne har fået fat.

Men jeg har gravet et stykke græsplæne op i foråret. Fjernet de værste tørv (banket jorden af). Kultiveret to-tre gange på en uge. Der er stort set ingen græs i det bed, selv om krydderurterne stadig er meget åbne i væksten.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. juni 2013 kl. 21.34

Hej Linda H

Spændende idé I har fået - som også giver grund til at tænke over tiden.

Hvis I ønsker drømmene virkeliggjort meget hurtigt, så er det jo rigtigt tænkt, at der må gås drastisk til værks med maskiner og tunge løft.

Hvis der godt må gå 5 - 8 år før skovhaven er en realitet, kan I klare opgaven med snilde og en masse spændende oplevelser med planter og dyr undervejs dertil. Der er stor inspiration at finde i Jens Thejsen's artikel: "Skovhaven i byhaven". Artiklen findes i Havenyt's arkiv - bare søg på titlen.

Måske kan en proces, der følger lovmæssighederne for, hvordan jord der tidligere har været dyrket "springer i skov", blive en af de allermest spændende naturhistorier i Jeres have ....

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Nedlægge græsplæne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Nedlægge græsplæne?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider