Skrevet af: Eileen Johnsen, 7. juli 2013 kl. 21.49
Jeg har denne smukke plante stående i min have - vokser lidt vildt. Jeg tror, at det er en Ærenpris, men er slet ikke sikker. Er der nogen her, som kan hjælpe mig?
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 8. juli 2013 kl. 9.41
Hej Eileen,
Det er et fint billede, du har taget. Men har du mulighed for at tage et mere lidt på afstand, så man kan få en fornemmelse af, hvor stor planten er? Jeg tror, det ville hjælpe dig til at få den identificeret.
Elsebeth
Skrevet af: Eileen Johnsen, 8. juli 2013 kl. 10.03
Go ide, Elsebeth. Findes der mange med dén slags blomster?
Planten er knæhøj.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 8. juli 2013 kl. 11.43
Hej Eileen,
Jeg kender den ikke. Den minder lidt om slangeurt eller pileurt, men den er ikke helt rigtig. Du har ret i, at det er en fin lille sag. Der kommer nok nogle bedre bud.
Elsebeth
Skrevet af: Eileen Johnsen, 8. juli 2013 kl. 12.13
Tak fordi du er med, Elsebeth. Jeg har følere ude i alle retninger, men endnu ingen er kommet med et overbevisende svar. Pileurt har været fremme, men blomsten er ikke rigtig.
Jeg kan ikke mindes, at jeg selv har plantet den. Den var der også sidste år, men der nød jeg den bare :-)
Skrevet af: Peter A., 8. juli 2013 kl. 15.57
Den minder meget om rævehale , men jeg er ikke sikker........
Peter A.
Skrevet af: Freya Grossmann, 8. juli 2013 kl. 22.10
Harekløver tænker jeg... Især når jeg ser billedet på afstand. Men ligner heller ikke helt.
Er det harekløver vokser den vildt mange steder.
Skrevet af: Lis P., 8. juli 2013 kl. 22.12
Prøv at google Langbladet Ærenpris 'Pink Damask' / Veronica longifolia, det kunne være en i den familie
MVH
Lis
Skrevet af: Anonym bruger 1, 8. juli 2013 kl. 23.48
Det er svært at bedømme plantestørrelse på billeder.
Jeg synes, jeg ser trekoblede blade, som så siger kløver.
Hvis det er harekløver, som det godt kunne ligne, er hovederne 1-2cm lange, og planten gror vildt på sandede tørre steder. Jeg har den på argeste tørre sand og ingen andre steder.
Mvh. Hans
Skrevet af: Pia Bro Christensen, 9. juli 2013 kl. 9.37
Det er bestemt en kløver, - den ligner umiddelbart blodkløver (Trifolium incarnatum) synes jeg. Prøv evt at google og se om du synes det kunne passe.... Blodkløver bruges som "grøngødning" og dukker op rundt omkring - især på lidt tørre steder
Skrevet af: Lotte Hansen, 9. juli 2013 kl. 11.55
Det er Trifolium rubens.
Venlig hilsen Lotte
Skrevet af: Eileen Johnsen, 9. juli 2013 kl. 20.51
Tak allesammen!
Det er nemlig en Trifolium rubens, Fjerkløver på dansk. Slog den op med det samme, og vupti - der var den jo!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.