Forum

Sprøjte i pletter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 12. juli 2013 kl. 8.51

Jeg skal i efteråret til at omlægge en større (ca. 2500m2) græsplæne til en skyggehave. En mindre del af haven skal have en hasselgang, og jeg har læst et sted at alm hassel skal have en afstand på min 2m. Så i stedet for at fræse hele området op, overvejer jeg om man kan sprøjte i pletter der hvor hasselbuskene skal stå, man kunne skære bunden ud af en rund murebalje og sprøjte inde i den, få vendt og løsnet jord og græstørv, sætte hasselbusken i midten, evt i en 1m2 ukrudtsdug. Så er jeg fri for at skulle holde hele området rent for ukrudt, indtil hasselene bliver store og lukker, det er iøvrigt meningen at der imellem hasselbuskene skal stå bregner men det skal vente til hasselbuskene formår at afgive lidt skygge?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juli 2013 kl. 9.13

Hvad vil du sprøjte med Johnny?

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 12. juli 2013 kl. 9.18

Round up forestillede jeg mig, det er bare for lige at tage livet af græsset der hvor buskene skal stå

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 12. juli 2013 kl. 9.38

Det lyder som en absolut dum ide at bruge round up i en have!!!

Det er vel ikke større problem, end at du kan grave det hul, som du skal bruge til hver plante, og kultivere det et par gange, hvor du fjerner alle græsrødder. Du kan lægge ukrudtsdug over hullerne, og lave et hul, hvori du planter buskene. Det virker helt fint i mine solbær.
Man kan også få sådan nogle runde gummiplader, som man kan lægge rundt om hver plante, for at holde ukrudt væk.

Det med sprøjtningen håber jeg virkelig ikke, du mente alvorligt på et økologisk haveforum, hva? Det ødelægger hele den økologiske balance i din have - og haveejere er en af de største kilde til grundvandsforurening, og vi drikker faktisk grundvandet i Danmark.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juli 2013 kl. 12.12

Hej Johnny

Jeg er ligeglad med hvad du og andre gør privat, men at foreslå sprøjtning med RU på et økologisk haveforum er provokerende!
Er du ligeglad med det og fortsætter, vil du kun opnå at du ikke får det udbytte af forum, som du kunne få og dine indlæg fjernes af redaktøren. Jeg er ikke 100 % økologisk i haven endnu, men det behøver jeg jo ikke skilte med lige netop her vel ?

Det tager få minutter at fjerne græstørv på en kvadratmeter, når blot du gør det mens jorden er fugtig. Det er den jo ofte om efteråret, hvor det også er plantetid for træer. Efter plantning kan du dække jorden rundt om det nyplantede træ i en diameter på en meter eller to og du behøver ikke arbejde mere i ukrudtbekæmpelse.

Sprøjter du med RU og planter træerne skal du jo sprøjte igen og igen og igen.....

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 12. juli 2013 kl. 16.52

Sorry, jeg var faktisk ikke klar over det var et økologisk forum, jeg er ikke kommet til andet en alle de gode indlæg. Jeg syntes da selv jeg er rimelig økologisk, de grøntsager og mælkeprodukter jeg køber er da stort set altid økologisk, og det er da også rigtigt at der er rigtig mange haveejer der blander round up i helt forkerte forhold og skulle de endelig have fattet blandinsforholdene, trisser de sikkert rundt i haven med 1 1/2 km i timen mens de pumper som en gal med rygsprøjten. Men jeg graver ikke en sø på 200m2 ud i hånden, jeg slår heller ikke min 2500m2 græsplæne med en håndskubber for at skåne luftmiljøet og luften indånder vi jo, ups jeg kører forresten også på arbejde, 25 km hver vej, slemme mig. Men er det ikke med sprøjte midler som med chokolade og alle mulige andre ting her i livet, det er tilladt at tænke sig om. Og med fare for at blive ekskluderet, og det syntes jeg da ville være ærgerligt, for det er da et kanon inspirerende og oplysende site i har her, så betragter jeg økologi lidt ligesom religion, der er forskel på hvor meget man går op i det. Også må vi jo se hvordan ydringsfriheden har det på sitet havenyt, og jeg skal selvfølgelig nok huske aldrig mere at spørge til sprøjtemidler.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. juli 2013 kl. 17.22

Hej.

Den der ikke stoler på sit eget hoved, har allerede bortforpagtet retten til at dømme. Således må det gentages: Brug dit eget hoved !

vh. HP

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juli 2013 kl. 18.48

Hej Johnny

Nu gav jeg dig et alternativ til løsningen med RU, men det valgte du, at se bort fra?

Det lyder godt, at du ellers plejer at tænke dig om og et godt sted at starte er her:

www.havenyt.dk/om_havenyt/

God sommer og god arbejdslyst :-)

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 12. juli 2013 kl. 19.37

Hp sorry den forstod jeg ikke
Tom jeg har da ikke set bort fra noget som helst, lige nu tegner jeg på min have, jeg er hverken hel eller halv igang, jeg kan dog bare se at jeg til efteråret skal ud og grave små 1000 huller, og overvejede bare mulighederene, for 1000 huller er da alligevel en slat, og jeg vil selvfølgelig have jeres synspunkter i baghovedet. Og grunden til at jeg rejste spørgsmålet var oprindelig fordi jeg ikke havde lyst til at fræse hele arealet op også holde ukrudt nede de første 3-5 år med kemi, som flere anlægsgartnere har foreslået. Så med økologi i baghovedet, hvordan ville i så gribe sådan en anlægsopgave an, så den er til at overskue rent ukrudtsmæssigt de første 3-5. Og med det i mente jeg er alene far til 3 drenge og er hverken førtidspensioneret eller arbejdsløs.
Bare byd ind jeg har ikke den store erfaring med anlægsopgaver

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. juli 2013 kl. 19.56

Hej Johnny.

Det var bare et citat til eftertanke fra " Den økologiske krigsførelse" af Steen Steensen fra 1986.
Så kan enhver udlægge det efter behag og "religion".

vh. HP

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juli 2013 kl. 21.32

@Hans
Jeg Googlede dit citat og fandt dette:

www.tidehverv.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=110:den-ogiske-krigsfse&catid=19:boganmeldelser&Itemid=37

Det er jo en holdning der fornægter ethvert miljøproblem - ekstremisme efter min vurdering.

Støtter du op om økologi eller?

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. juli 2013 kl. 21.54

@ Tom.

Jeg bruger mit eget hoved, og har gjort det altid.

Jeg har ingen forestilling om at ville omvende nogen, og omvendt er der ingen der skal tro, at de kan omvende mig til deres egen holdning og idelogi. Det har jeg oplevet for meget til :-).

Godaften.

HP

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. juli 2013 kl. 22.46

@Tom.

Dette er ikke for at starte en lang snak om økologi, men der er en del mennesker, som mener, at økologi er en nymodens ting, som de har opdaget og nu ser lyset.

Det er bare min børnelærdom som nu bliver gravet frem som noget nyt. Da jeg var dreng, og da jeg begyndte at lære jordbrug i 1952 var alt, det man i dag kalder økologisk. Jeg har så været med i gamet siden.

Men puds bare glorien. Der går ikke noget fra mig.

vh. Hans

Nyt svar til emnet »Sprøjte i pletter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Sprøjte i pletter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider