Skrevet af: Hanne Littau, 15. juli 2013 kl. 20.52
Jeg samler på Hosta, ca 100 stk, og skal helst have korrekt navn på dem alle. Nu har jeg fået en plante af en anden samler, og vi er lidt uenige om navnet.
Er der blandt Havenyt's læsere en, der kan beskrive den væsentligste forskel på Frances Williams og Sagae?
Jeg læser både engelske og danske tekster om Hosta og de lyder ret ens.
Skrevet af: Boi Jensen, 16. juli 2013 kl. 8.18
Hej Hanne
Det lyder fornuftigt, selvom du har vendt billedet på hovedet.
Så vidt jeg kan se, er Sagae med tyndere gule rande - men der er ofte forskelligt hvordan planterne falder ud, afhængig af jordtype, vanding og gødning. Du må prøve at plante dem ved siden af hinanden og se om de er virkelig forskellige. Jeg har ofte oplevet at mange af de mindre hostaer med nogenlunde samme farvetegning, har op til 5 forskellige navne, selvom de stort set er ens. Det har nok noget at gøre med at der er salg i dem og specielt i USA bliver der lavet adskillige nye sorter hvert år og hvert år holdes der konkurrencer om den skønneste nye hosta - og det er der også penge i.
Iøvrigt er det rigtig sjovt at frøformere dem, hvis du vil prøve selv at lave nye sorter.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Tom Andersen, 16. juli 2013 kl. 18.36
Jeg er også vild med Hosta, men har dog kun godt en håndfuld forskellige i haven. Jeg har tit stået i en planteskole og set på Hosta med den samme tanke Boi og det er rart at høre forklaringen fra en proff.
Da jeg så billedet af Hannes nye Hosta tænkte jeg på "Wide Brim", da jeg har en i haven som ligner på en prik og den er købt i en planteskole som"Wide Brim".
Kært barn har mange navne.......:)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.