Forum

Mit nye hjertetræ skranter –

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2013 kl. 20.06

Hej
Jeg har plantet et 2,5 m højt hjertetræ sidste efterår. Det har overstået vinteren meget fint. Først på sommeren ødelagde stærk blæst og sol en del blade, som visnede. Derpå kom træet sig igen, men nu bliver bladene gule. Hvad gør jeg? Vander dagligt med 10 l vand og håber på at træet kommer sig.
Er der andet at gøre?
Jeg kunne måske grave det op igen og midlertidigt flytte det til et mere beskyttet sted. Er det en god ide? - eller skal jeg blive ved med at vande og nusse?
Mange hilsner
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. juli 2013 kl. 22.28

Du er igang med at drukne træet. 10 liter vand dagligt er alt for meget. Ude i naturen får træer kun regnvand i perioder. Kras lidt med en negl i barken, er der grønt ved under, er der stadig liv i træet og vand det så kun lidt hver 8. dag ca.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2013 kl. 0.21

Tak for svaret Mogens E.
Der er liv i træet og jeg kan se at der kommer nye knopper. Træet står i toppen af et bed, som er ca. en halv meter højere. Vandet vil altså løbe fra træet og jeg tro ikke der er fare for at jeg drukner det. Der har indtil efteråret stået et kæmpestort grantræ i det bed og træstubben "vander" stadig. Jeg tror tværtimod at det er grantræernes rødder, som dræner jorden omkring mit hjertetræ.
Mange hilsner
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juli 2013 kl. 0.35

Enig med Mogens.

10 liter om dagen lyder vildt, hvis de gives umiddelbart rundt om plantens stamme. En vandingszone på f.eks. 0,5 meter i diameter vil jo svare til 40 mm nedbør - dagligt!

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2013 kl. 19.04

Jeg har ikke vandet før bladene begyndte at blive gule. Og indtil videre er der kun vandet 3-4 aftener. Iøvrigt løber vandet fra vandingsstedet fordi plantestedet ligger ret højt. Jeg tror aldrig at jeg kan få træet til at "soppe".
mange hilsner
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juli 2013 kl. 21.18

Det er den med hønen og ægget ;-)

Jeg opfattede - som vis også Mogens gjorde - dit første indlæg som om at du hele tiden havde vandet med 10 liter pr. dag ....

Så må du vel gøre det rigtige nu og bare havde lidt tålmodighed.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. juli 2013 kl. 22.23

Jeg tror du har ret med at stubben og rødderne fra grantræet tager alt det vand du giver hjertetræet.
Der et ekstremt tørt længe efter en gran er fældet. Jeg tror de gule blade skyldes en begyndende tørkeskade.
Hjertetræer elsker fugtig jord, så du kan ikke overvande det.
Læg evt en slange ved træets stamme og lad vandet sive ganske langsomt i nogle dage. Det må ikke løbe så stærkt, at det løber væk. Det skal sive ned i jorden. Prik evt nogle huller med en greb i forhøjningen.
Held og lykke.
Anne Marie

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. juli 2013 kl. 22.38

Det kan være noget helt andet der er galt. Når der har stået et grantræ i mange år som har smidt nåle bliver jorden sur. Den halve meters højdeforskel er sikkert grannåle mere eller mindre omsat, som hjertetræet måske ikke kan tåle. Hjertetræet vokser på kølige skyggefulde steder i Japan, langs floder og bække i bjergene vest for byen Sapporo på Hokkaido.
Så placeringen af dit træ er nok ikke den rigtige.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. juli 2013 kl. 22.45

Hej Inge Hansen

En kommentar til vanding - Du skriver i indlæg 4, at vandet løber fra vandingsstedet.
Så det er en mulighed, at selv om du har vandet, så har hjertetræet ikke fået gavn af det og tørster stadigvæk..... Er det tilfældet skal du tilføre mindst 50 liter vand indenfor et døgn i en felt svarende til 1 kvadratmeter (med stammen i midten) - og så vente en uge med at give en ny og lidt mere sparsom vandtilførsel på for eksempel 30 liter.

En enkel måde at undgå at vandet "løber væk" på en skrånende jordoverflade er at tilføre vandet langsomt.
Det kan gøres med en 10 liter's spand hævet lidt over jorden på et par mursten eller bræddestumper. 1 cm over bunden skal der bores et hul på 1 - 1,5 mm i diameter. Spanden fyldes med vand og "tømmer sig" på en timestid - det giver tid nok til, at vandet kan sive ned i jorden og gøre gavn, der hvor rødderne befinder sig.
Flyt spanden, så du opnår at gennemvande hele arealet

Noget andet hjælpsomt, som øjeblikkelig vil mindske fordampningen (og dermed behovet for vanding) og som på sigt forbedre jordstrukturen vil være at dække jorden omkring stammen med et lag kompost blandet med groft sand. Lagets tykkelse kan være op til 6 - 8 cm og der skal dækkes ca 1 kvadratmeter (ca 50 cm ud fra stammen til alle sider).
Blandingsforholdet kan være 1 : 1, hvis det er en kvælstofrig kompost og 2 : 1, hvis det er kompost, hvor der ikke er så højt kvælstofindhold i.

Jeg er helt sikker på, at det vil være en yderst barsk ting at flytte træet nu; det skal bestemt vente til efteråret. Hvis det skal ske....
Mængden af rødder fra grantræet (og den måske udpinte og meget lidt humusholdige jord ?) kan være et vanskeligt sted for hjertetræet at udvikle sit øverligt liggende og meget fint forgrenede rodnet.
Hjertetræ vokser på oprindelsesstedet i Japan på kølige, skyggefulde steder langs floder og bække. Ynder surbund.
Så muligvis skal du fastholde din tanke om at flytte træet til et andet sted i haven, hvor det har bedre vilkår for at udvikle sig godt - men flyt det som allerede sagt ikke nu - vent til november eller december.

Jeg håber, at du får held til at få hjertetræet til at trives - det er et fint lille træ!

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Mit nye hjertetræ skranter –«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Mit nye hjertetræ skranter –

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider