Forum

Hvad sker med mine clematis

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Nielsen, 18. juli 2013 kl. 19.29

Plantede to clematis sidst i maj måned. To forskellige Montana arter. De har groet fint, jeg har vandet og gødet - men i løbet af de sidste uger har jeg bemærket at nogle af de nye skud bliver sorte ude i spidsen og stilken snørrer sig sammen. Især den der er blevet rødlig i bladene virker som om væksten næsten er gået i stå. Hvad kan der være med dem. Der er meget ler i jorden, men jeg har gravet et godt hul til dem og fyldt med noget godt jord og dræn inden jeg plantede dem.

Hilsen Birgitte

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Nielsen, 18. juli 2013 kl. 19.32

Den ene clematis som den ser ud nu

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Nielsen, 18. juli 2013 kl. 19.33

Den anden clematis som den ser ud nu

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. juli 2013 kl. 20.12

Bliver de vandet nok?
Det er jo ret tørt, og hvis de er fra i år, har de jo ikke ret langt rodnet. S det er vigtigt, at de bliver vandet nok.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. juli 2013 kl. 20.41

og så har Clematis det bedst med skygge ved rodhalsen og lidt op ad stammen.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. juli 2013 kl. 21.18

Hej Mogens - det var et godt fif, da jeg netop har planer om at flytte et helt bed med hostaer til det bed, hvor jeg har to clematisser voksende :-)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Nielsen, 18. juli 2013 kl. 21.26

Hej Freya ... tak for dit svar. Hmm jeg har måske ikke vandet helt nok, så jeg vil straks begynde at vande mere :-)

Hej Mogens. Også tak til dig. Jeg ved det faktisk godt, har plantet lavendler foran, men de er måske ikke høje nok. Solen står og steger lige der fra klokken 13 til solnedgang. Så de er måske lidt udsatte?

Birgitte

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. juli 2013 kl. 10.45

De steder i naturen hvor der er Kaprifolie og Clematis trives de i let skygge med kølig skovbund og søger så op mod lyset.
Jeg har nogle gamle Clematis på nordsiden af et plankeværk hvor de gror i ½ grus + ½ jord. De bliver klippet hårdt hvert år og afklippet bliver liggende på jorden. Mange af de nedfaldne skud har slået rødder året efter.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 20. juli 2013 kl. 18.14

Det kan også være den såkaldte visnesyge som rigtig mange clematis får. De kan visne helt væk, men giv dem lige en chance for som regel kommer de stærkt igen. Men vand er altid en god ting - særligt til nyplantede og i den varme vi er så heldige at have pt.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Nielsen, 20. juli 2013 kl. 20.39

Tak for alle svar ... jeg vander og håber på det bedste :-)

Nyt svar til emnet »Hvad sker med mine clematis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad sker med mine clematis

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider