Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 21. juli 2013 kl. 19.50
Jeg har tre store klatreroser (Penny Lane), som er voldsomt angrebet af rust og stråleplet. Jeg kunne godt fjerne bladene, men jeg ville så skulle fjerne dem alle.
Hvad skal jeg gøre? Jeg havde tænkt at klippe dem helt ned til foråret, men ville det være bedre for planterne at gøre det nu?
Vil de have gavn af en behandling med brændenældevand eller hvidløgsvand eller lignende?
Jeg har gødet dem i april og juni med omsat kogødning fra Rosenposten i Hinnerup.
Elsebeth
Skrevet af: Maj-Britt B., 21. juli 2013 kl. 21.54
Jeg har samme problem med mine 2 New Dawn.....og de er lidt langbenede for neden, så det er lidt svært at klippe dem helt ned.
Læser lige med her, h is nogen har et godt råd.
Læste dog.....at man skulle pille alle blade af, og sprøjte med vand/cigaret. En spand med vand og en håndfuld skodder. Et døgn. Og så sprøjte det på.
Er ikke prøvet.....endnu.
Skrevet af: Mogens; E., 21. juli 2013 kl. 22.57
Da der ikke findes egnede biologiske midler endnu, er eneste mulighed at klippe angrebne skud af, samt at fjerne nedfaldne blade om efteråret. Mange planteskoler slås også med sygdommen på de ældre rosensorter som ikke er modstandsdygtige. Brændenældevand er et godt gammelt råd til mange plantesygdomme, det skader ikke at forsøge.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 22. juli 2013 kl. 6.39
Ok. Vil det sige, at det er bedre for planten at blive beskåret hårdt nu end at vente til foråret?
Skrevet af: Mogens; E., 22. juli 2013 kl. 8.05
Jo længere tid du venter jo mere udbredt bliver sygdommen.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 22. juli 2013 kl. 10.05
Ok. Så vil jeg klippe den helt ned nu. Selvom det gør frygteligt ondt! :-| Piv-piv...
Skrevet af: Helle *, 23. juli 2013 kl. 11.32
Det er en svampesygdom, jeg ved ikke hvordan man kommer svampesygdomme til livs med økologiske midler. Men du kan forebygge det ved at give rosen tilstrækkeligt gødning flere gange i perioden og daglig vanding, som styrker dens imunforsvar.
Nogle planter er mere ømfindige og andre har kimen i sig og den vil bryde ud når det regner i længere tid.
Jeg tror ikke på det ændre noget at klippe rosen ned.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 23. juli 2013 kl. 21.03
Ok. Det var nyt - jeg har ikke klippet den endnu. Er du overbevist om, at det ikke hjælper at klippe den ned? For så vil jeg ikke gøre det.
Jeg vil prøve at gøre, som du skriver. Jeg kan give dem lidt gødning nu, men er der ikke noget med, at de helst ikke må få gødning senere end starten af august?
Jeg har slet ikke vandet dem - det vil jeg så tilføje på min daglige vandingstur til krukkerne.
Og så krydser jeg fingre. Jeg skal nok skrive, hvis jeg kan se, det gør en forskel.
Tak for svarene.
Skrevet af: Helle *, 2. august 2013 kl. 14.05
Det ændre ikke noget på nuværende tidspunkt at klippe rosen ned. Nyd de sidste roser der kommer. Klip den evt lidt mere ned, end du ellers ville have gjort, til næste forår.
Man kan godt give jorden omkring roserne lidt kompostjord her i efteråret, men ikke rosengødning. I vinteren er det jorden der skal have næring ikke planterne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.