Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2013 kl. 20.49
Hej
Jeg har allerede minimeret antallet af krukker med blomster i forhold til tidligere. Nu er spørgsmålet om jeg kan rejse væk fra de 5-6 store krukker i 2 -3 dage, hvor de ikke bliver vandet.
Jeg har tænkt mig at stille krukkerne i skygge, (Pelargonier, Hortensia og sukkertopgran)derefter dagen før afrejse at gennemvande så vandet løber ud forneden. ( Jeg ved godt at der virkelig skal gennemvandes med små sjatter i løbet af dagen, så jordklumpen virkelig er gennemvandet. Så har jeg tænkt mig at stille potterne enten i store underskåle eller et par af de der sorte plastbakker til snavset fodtøj. Den dag vi rejser vil jeg vande så meget at bakken står med vand. Lige i øjeblikket er det jo så varmt at det hurtigt fordamper. Men jeg regner med at skyggen tager det værste.
Er der andre metoder, måske noget jeg skal investere i til en anden gang?
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 22. juli 2013 kl. 21.01
Hej Inge, 5-10 cm græsafklip i toppen kan gøre rigtig meget, hvis du så også stiller dem i skyggen, så er jeg sikker på, at de stadig vil være fugtige efter 3 dage. Det bruger jeg selv i drivhuset og fungerer efter bedste evne.
Skrevet af: Bente Madsen, 22. juli 2013 kl. 21.37
Jeg har tidligere brugt et vandings ur fra Gardena. Det var sat på en udvendig vandhane, hvor jeg havde tilkoblet en slange, der forgrenede sig til nogle tyndere slanger med små dryppedyser. Normalt vandede det mit drivhus, men når jeg tog på ferie koblede jeg et ekstra sæt slanger på så der var dyser til alle krukker. Det passede over tyve krukker af forskellig størrelse. Nogle fik bare to eller tre dyser. Det virker fint og var ikke særligt dyrt. Det kunne købes lidt i løsdele og udvides efter behov. Mest besværligt var at huske at få det sat på i god tid, så uret var justeret tilfredsstillende. Man justerer på hyppighed og hvor længe der vandes. De sidste år har jeg været så heldig at have en sød havepasser, men ellers vil jeg finde det frem igen.
Skrevet af: Mette Petersen, 22. juli 2013 kl. 23.09
Store literflasker fra sodavand, med 3-4 huller fra et stort søm i låget, kan sættes med halsen ned i krukken, det skal ikke løbe...det siver bare ud.
Jeg har haft tomater der drak med tydelige blop på den måde :)
Skrevet af: Henning Jensen, 24. juli 2013 kl. 9.04
Tusind tak for de mange råd omkring vanding af haven mens man er væk.
Jeg er lidt ked af at rejse væk fra min have her i sommer hedebølgen; men <a href="http://www.folkeferie.dk/ferier/Aktuelle-chartertilbud---afbudsrejser/">jeg har fået en billig afbudsrejse</a> og derfor må jeg tage chancen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.