Forum

Plantning af staude ved træ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 23. juli 2013 kl. 11.53

Jeg vil gerne plante nogle stauder tæt ved foden af et stort gammelt rønnebærtræ, ca ½-1m fra træet.

Så jeg spekulere på om det vil skade træets rødder? Hviken slags rod har et rønnebærtræ? Eller om planten bare vil gå ud?

Måske er der nogen som kan hjælpe mig med gode råd?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juli 2013 kl. 22.16

Hej Helle

Du kan uden problemer for træer give dem en "fodpose" af stauder.
Støder du på en større rod under plantning,må du skåne roden og rykke plantehuller lidt.

Vær opmærksom på, at et veletableret træ giver hård konkurrence om vandet - især i en sommer som nu! Der skal vandes i de første par somre eller tre.....

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. juli 2013 kl. 10.07

Hej Helle-Sofie*

Nogen af steppeplanterne kan tåle udtørringen - jeg kan foreslå disse, som trives under mit rønnetræ i ca 1 meters afstand fra stammen. Kronens diameter er ca 6 meter, træet er 8 meter højt.
De planter som står mod sydøst, syd og vest udvikler sig bedst, men kan du leve med lidt skævhed og planternes søgen efter mest muligt lys, så er variationen en charme ekstra....

Alle har gule blomster - så det skal selvfølgelig overvejes om det er et ønskeligt indslag i din have !

Kransskønhedsøje (coreopsis verticalata - zagreb)
Soløje (helianthemun hybrid - Luna)
Dagøje(heliopsis goldball)

Helt inde ved stammen kan du måske vælge at plante:
Hypericum Hookerianum (hidcote).
Den er ikke fuldt hårdfør og kan fryse noget tilbage - men er kommet pænt igen gennem de seneste 8 vækstsæsoner og danner i løbet af sommeren en tæt "fodpose" omkring stammens nederste halve meter.

Jeg vander ikke stauder. Planter dem i oktober; jorddækker med en smule havekompost og nogle håndfulde flis af hækafklip eller bark .
De efterfølgende forår klipper jeg visne toppe af, klipper dem groft og lader dem være supplement til jorddækningen.
Min jord er lerblandet muld - på sandet jordbund er vanding muligvis nødvendig....

Et forslag:
Måske kunne du være nysgerrig på at indrette et "insekthotel" helt inde ved stammen som alternativ til grønne planter ?
Det kræver ingen vand - snarere beskyttelse mod vand fra oven.
Lavpraktisk kan det gøres ved at lægge en kvasdynge der og holde den intakt ved at dynge lidt på hvert år.
Andre muligheder for at samle sten, kogler, gamle stamme- eller rodstykker og være kreativ med dem.
Du skal sikre, at stammens bark holdes fri for opdynget jord - men en kvasdynge vil ikke skade træet!
Eller måske kunne ideen udvides og insekthotellet kombineres med et pindsvinebo. Muligvis kan du få en hyggelig logerende til at flytte ind :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Plantning af staude ved træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Plantning af staude ved træ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider