Forum

Info om preston-syren

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin A., 25. juli 2013 kl. 14.23

Hej

Jeg har læst i en folder om syrener på danskeplanteskoler.dk at der findes en preston-syren kaldet syringa x prestoniae 'minuet'.

Jeg savner nogle flere oplysninger og billeder af den, men kan ikke rigtig finde noget på nettet.

Nogen der kender den? Vi tænker på at bruge den som uklippet hæk, men hvilke krav stiller den til lys, jord osv. og bliver den tæt nok i bunden til at kunne bruges som hæk?

Den er beskrevet - meget kort - her:
www.danskeplanteskoler.dk/NR/rdonlyres/765316BD-DC2D-4E11-ABCC-73DA870F37E3/0/Syrenfolderweb.pdf

Vh Martin

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 29. juli 2013 kl. 16.14

Hvis du ellers kan finde sorten 'Minuet' i handlen i øjeblikket så er det en nem og hårdfør plante, ligesom alle prestoniae sorterne er. Det er vist den prestoniae sort der blive laveste, så hvis hækken ikke skal være højere end 2 meter så er det nok et meget godt valg. Helt undgå at klippe kan man nok ikke da den vel næsten kan blive lige så bred som høj. -og dermed vil jeg sige at den fremstår helt tæt :) Det er mit indtryk at prestoniae sorterne og josikaea sorterne holder sig mere tætte også når de bliver ældre end vulgaris sorterne.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. juli 2013 kl. 22.13

Minuet er en nem opret og hårdfør syren. Tåler skygge og blæst.
Den vokser næsten søjleformet med flere stammer op til 2m.
Du kan se billeder på min hjemmeside under sortiment.
www.loenbaek.dk
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Info om preston-syren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Info om preston-syren

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider