Forum

Hornvioler og petunia

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 26. juli 2013 kl. 17.11

Hej alle.

Jeg har købt frø til både hornviol og petunia da jeg ikke bryder mig så meget om de farver der normalt kommer til salg til foråret.
Mit spørgsmål er nu, om de kan overvintre ude uden nogen former for beskyttelse?
De skal jo såes nu - faktisk for et par uger siden, men der var jeg ikke lige i landet til at kunne gøre det.

Jeg vil så dem i mine højbede, så der er mulighed for at overdække dem, skulle det være nødvendigt.

Mine spørgsmål er altså:

Skal planterne beskyttes til vinter?
Hvis ja, hvordan og hvornår?

MVH Lene

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 26. juli 2013 kl. 20.29

Hej Lene,
Du kan godt så hornviol nu, de par stykker jeg gerne har gang i dækker jeg ikke, men jeg ville nok gøre det hvis det er et meget forblæst sted de er sået.
hvad Petunia angår må jeg melde pas, da jeg er ret sikker på det er en sommerblomst der går til i vintervejr, både med og uden vinterdækning.
hilsen
Anne

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 26. juli 2013 kl. 20.31

ups, glemte lige.. grangrene er udmærket til at dække hornviolerne med.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 29. juli 2013 kl. 10.20

Petunia skal du ikke så nu, men gemme til foråret. De er absolut ikke vinterhårdføre, så småplanterne vil gå til.

Men jeg gjorde faktisk det her i vinter at jeg såede dem i februar sammen med en del stauder og lod dem stå i drivhuset (koldt) så de fik noget frost.

Det gjorde jeg ud fra min erfaring med dem som selvsåere - jeg tænkte at når de selvsåede kan spire til foråret ude i haven, så må det være den rette måde at gøre det på.

Og jeg har store flotte petuniaer i krukkerne i dag, så det virkede. .o)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 29. juli 2013 kl. 15.00

Godt tip med petuniaerne - det vil jeg også prøve næste år.

Tak - Elsebeth

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 30. juli 2013 kl. 8.09

Ja, det virker faktisk, og så skal man ikke i gennem det der cirkus med at forspire dem indendøre. .-)

Jeg havde taget frø af en sort petunia og vidste godt at resultaterne kunne blive meget forskellige. Og nu har jeg petunia i sart rosa, stribet hvid og aubergine, meget mørk vinrød, en helt speciel nærmest krøllet gammelrosa og så er der faktisk en enkelt sort. :o)

Og det er jo netop det der er så sjovt ved at tage egne frø - "you never know what you're gonna get".

Nyt svar til emnet »Hornvioler og petunia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hornvioler og petunia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider