Skrevet af: Mette Lund, 29. juli 2013 kl. 11.25
Jeg har er lille bed tæt på nogle buske som jeg er ved at rense for skvalderkål. Er der nogen der kender en pæn mellemhøj staude der kan konkurrere med skvalderkål. Jeg har en del hvide margueritter, de er meget tætte og der kan ikke vokse noget imellem dem, men jeg vil gerne have noget andet også.
Jeg er ikke vild med vandrede fredløs eller sæbeurt, da de spreder sig overalt i min have!!! Så dem skal det ihvertfald ikke være!
Mvh Mette
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 29. juli 2013 kl. 13.12
Du kunne evt. prøve at plante et bælte af Geranium Phaeum - det er en storkenæb, der på dansk hedder Bølgekronet storkenæb. Du kan inde på min side se, hvordan den ser ud.
Bæltet skal være 2 planter bredt for at være effektivt.
Jeg bruger den selv et par steder, hvor den støder op til et område, hvor der er (og gerne må være) skvalderkål - for at forhindre dem i at brede sig. Det gør den ret godt. Jeg har nogle planter, du gerne må få (den sår sig villigt), men jeg ved ikke, hvor du bor.
Hvis du bor i nærheden, vil jeg til gengæld gerne have nogen sæbeurt, hvis du har nogen, du vil af med.
Elsebeth
Skrevet af: Tom Andersen, 29. juli 2013 kl. 13.32
De større Hosta.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 29. juli 2013 kl. 14.47
En del forskellige geranium er velegnede til formålet - fx Phaeum som Elsebeth skriver, men også Macrorrhizum og en del Oxonianum kan klare sig.
Jeg har også gode erfaringer med lodden løvefod og skovmærke, som også klarer konkurrencen fra skvalderkålen fint.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 29. juli 2013 kl. 14.59
Martsviol gror også ufortrødent i min have - også hvor der er skvalderkål.
Skrevet af: Freya Grossmann, 29. juli 2013 kl. 18.36
@elsebeth: jeg vil gerne have frø af phaeum, når du har nogle. Jeg har lige taget frø af de blå ærter og lave orange tagetes, hvis du vil have nogle i bytte.
Skrevet af: Mette Lund, 29. juli 2013 kl. 20.37
Tak for forslagene.
Ja Geranium er nok en god ide, dem har jeg allerede nogle af.
Jeg vil gerne prøve Geranium Phaeum .
Jeg tror, at hosta kommer alt for sent op- den bliver overhalet af svalderkålen.
Jeg bor i Nordsjælland.
Elsebeth, du må hjertens gerne få nogle sæbeurt, men pas på, de spreder sig og er svære at komme af med, når du først har fået dem!
Mvh Mette
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 29. juli 2013 kl. 21.25
Mette: Min mand skal til Sjælland ind imellem (vi bor i Aarhus), så han kunne evt. tage nogen med til dig - hvis det ligger nogenlunde på vejen. Kan du indkredse Nordsjælland lidt mere?
Hvis det bliver, vil jeg da gerne have nogle få af de blå ærter (er det spiseærter?). Tagetes har jeg selv. Og jeg vil gerne prøve sæbeurt. Er den ikke pæn? Selv om den er slem til at brede sig, det ved jeg godt. Jeg har aldrig set den "live", tror jeg.
Freya: Jeg har lige klippet dem ned, så jeg har ingen frø (og har heller ikke samlet nogen), men de er flinke til at så sig selv, så jeg har nogle småplanter. Hvor i landet bor du ca.?
Elsebeth
Skrevet af: Tom Andersen, 29. juli 2013 kl. 22.02
@Mette
Du tror og jeg ved :-)
Hvorfor spørge, hvis du ikke tror på andres erfaring?
Skrevet af: ’Trine Petersen, 30. juli 2013 kl. 8.05
Når du nu bor i Nordsjælland vil jeg anbefale dig at tage på plantemarked i Lyngby den 22. september. Her kan du få en masse planter til en billig penge - og helt sikkert også phaeum. Du kan også tale med de mange deltagere om hvilke planter de evt. har med som kan konkurrere med skvalderkålen.
Skrevet af: Mette Lund, 30. juli 2013 kl. 9.37
Undskyld Tom, det var ikke for at vorke arrogant! Men mine hosta trives for det første ikke særlig godt, så de bliver ikke så store og så synes jeg, at de kommer op meget sent på foråret, nærmest på forsommeren.
Skrevet af: Elsebeth Mathiasen, 30. juli 2013 kl. 9.48
Til Trine
Jeg bor i Virum, tæt ved Lyngby, og jeg ved ikke, hvad det er for et plantemarked d. 22. september, du taler om. Er du ikke sød -ved lejlighed - at skrive præcis, hvor det er? Tak for hjælpen.
;-) Elsebeth M.
Skrevet af: Freya Grossmann, 30. juli 2013 kl. 13.38
@Elsebeth: Jeg bor i Tune ved Roskilde. Mon de kan sendes? Maj-Britt på Havelyst har sendt mig andre storkenæb med posten, og de er kommet fint.
Har du andre blå/lilla storkenæb?
De blå ærter er spiseærter. Bælgene er lilla, ærterne er grønne. De yndigste blomster, der er violette og lilla pynter også.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 30. juli 2013 kl. 14.37
Elsebeth: det kan du tro.
Hvert forår og efterår afholdes der i Lyngby på marken ved Kornagervej et plantemarked i regi af Haveselskabet. Det er altid et tilløbsstykke og der er rigtig mange boder, både med professionelle, men i sær med have amatører som sælger ud af deres overskud. Jeg er der altid med min lille bod og det er superhyggeligt og meget hektisk. det er fra 10.00 til 12.00, men det kan godt betale sig at komme i god tid. Du kan gøre rigtig mange gode og spændende køb til en billig penge. Jeg sælger fx mine planter for mellem 10 og 25 kr.
Du kan læse mere om det her: haveselskabet.dk/event/plantemarked-i-lyngby
Jeg kan kun anbefale det. :o)
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 30. juli 2013 kl. 16.22
@Freya: Jeg har lige været ude og tjekke, og der er nogle få blomsterstande tilbage, så jeg kan vist godt lave lidt frø til dig. Hvis du vil sende mig en mail med din adresse, skal jeg sende dem til dig. Kan jeg godt plukke frøstandene af nu, selvom de ikke er helt modne? Så kan du få dem. Ellers må du vente, til de er modne. Jeg har den "almindelige" blå storkenæb, men den er også klippet ned, så der har jeg desværre ingen frø.
Elsebeth B.
Skrevet af: Philip L., 30. juli 2013 kl. 17.49
Mynte :D
Jeg har en masse mynte sorter der, der engang var skvalderkål. Self. breder mynte sig vildt - men det dufter jo bedre og meget sjovere at slå græs ved siden af :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 30. juli 2013 kl. 17.55
Elsebeth: mon ikke der kommer en nye blomster på? Så kan du tage frø senere?
Jeg tror, man skal tage dem, når de er modne - ikke før.
Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2013 kl. 18.23
@Mette
Ja, sådan opfattede jeg det lidt..
Husk, at der findes rigtig mange Hosta.
@Flere frøbyttere
Ærgerligt at forurene tråden med frøbyttesnak da det forringer trådens værdi ved søgninger. Hvorfor ikke bruge PM eller oprette ny tråd?
Skrevet af: Freya Grossmann, 30. juli 2013 kl. 20.32
@tom: mon ikke du skulle spise en humørpille?
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juli 2013 kl. 22.15
Jeg er nu ret enig med Tom - det er noget ged, når trådene lige pludselig handler om noget helt andet end oprindeligt.
Så bliver søgefunktionen jo ret ubrugelig...
I kunne jo sende private beskeder i stedet for at klare det hele her :)
Skrevet af: Elsebeth Mathiasen, 30. juli 2013 kl. 23.15
Hej Trine
Tak for Info.
;-) Elsebeth M.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.