Forum

Frø – stolte kavalerer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 4. august 2013 kl. 12.40

Hej, er dette frøene jeg har sorteret fra eller bare tørre blade?... Hilsen nybegynderen

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. august 2013 kl. 0.29

Hej Charlotte.

Hvis du googler The seed site, kan du se hvordan frøene ser ud.
Du skal søge på Cosmos Bipinnatus, som er blomstens latinske navn.
Hvad Chokoladeblomsten angår, er det også en Cosmos. (Cosmos Bipinnatus)
Søg på Chokoladecosmos her på siden, og du vil bl.a. kunne læse at Karna Maj skriver at den ikke sætter spiredygtige frø, men formeres ved deling af rodknolde, som Søren også skriver.

Hilsen AG

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. august 2013 kl. 0.36

Undskyld, Chokoladeblomstens latinske navn er : Cosmos atrosangiuneus :-)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 5. august 2013 kl. 8.33

De mange små orange spidser ligner altså tørrede blomster hoveder fra en tagetes fx appelsintagetes - ikke knopper fra kavalerer. Hvis du skiller dem af når de er helt tørre få du de små frø. Tagetes frøene er nogle små tynde næsten strå, der er lidt tykkere iden ene ende. Kavalererne skal du vente med at høste til de har smidt bladene og er mere tørre. Frøene skal nå at modne. Så høster du knoppen og når de er tørre er det rimeligt nemt at se frøene. På billedet kan du til højre se en knop hvor frøene er helt tørre og planten har allerede smidt de fleste. Så der får jeg sikkert nogle til næste år. Til venstre er frøene, de sorte spidse. Hvis du ønsker længere blomstring skal du fjerne afblomstrede knopper og vente med at lade dem modne til senere på sæsonen.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 5. august 2013 kl. 14.07

Tak skal I ha'! Det var gået meget længe førend jeg havde set en stolt kavaler og chokoladeblomst i fald jeg havde sået mine "frø"...

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 6. august 2013 kl. 0.44

Ps skal kavalerfrøene i jorden i efteråret eller kan de ikke tåle frost?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 6. august 2013 kl. 9.54

Normalt sår man stolte kavalerer om foråret. Det er en sommerblomst og den kan fint nå at udvikle sig ved forårssåning. Men jeg har erfaret at den selvsår flittigt, så jeg har altid nogle der kommer op rundt omkring i staudebedet. Så luger jeg bare overskuddet væk. Når jeg vil have en bestemt farve fx hvide køber jeg nye frø og forårssår.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 6. august 2013 kl. 23.04

Tak!

Nyt svar til emnet »Frø – stolte kavalerer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Frø – stolte kavalerer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider