Forum

Forskel på morbærtræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Aagerup, 26. august 2013 kl. 21.19

Jeg købte et morbærtræ i Fakta i foråret for 20.-.
Det var bare en lille tør pind, som jeg ikke havde meget fidus til, men nu er den en meter høj med adskillige nye rodskud og masser af blade.
Desværre har jeg først bagefter læst, at der er sorte, hvide og røde, og at de sorte morbær er dem, man spiser og jeg aner ikke hvad slags jeg har købt:( kan man se forskel på bladene og hvor mange år går der, før de bærer frugt?
Det skulle jo blive et smukt og kroget træ, så det ville være skønt,
at det voksede så hurtigt, men ærgeligt hvis det er en kedelig sort.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. august 2013 kl. 8.34

Hej Lene
Oftest siger man at man får, hvad man betaler for - og du ved ikke hvad supermarkederne får tilbudt af forskellige overskudsplanter. Du kan heller ikke se om det er en sort morbær, som er den, der er værd at spise. Hvis du har købt en frøplante, vil der normalt også gå op til 10 år, før den giver frugt.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Aagerup, 27. august 2013 kl. 9.13

Hej Boi,
Ja jeg er godt klar over, at man tit får hvad man betaler for:)
Men jeg har nu mange pragteksemplarer af forskellige sorter, der er købt billigt og ligeledes mange dyre fejlkøb, købt, efter dårlig vejledning, på planteskoler. Og jo, jeg ved godt, at planteskolerne kæmper for at overleve:(
Jeg kendte ikke så meget til morbær, før jeg købte 'pinden' og googlede emnet, og jeg overvejer da at investere i en navngiven en af slagsen. Jeg mener nu, det er en aflægger, da den skød fra toppen af pinden, så måske får den snart frugt;) men jeg håbede at man måske også kunne se forskel ved hjælp af bladene.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 27. august 2013 kl. 15.37

Man kan nu spise både de sorte, de hvide og de røde, men de sorte er klart de bedste. Kunne du ikke uploade et par billeder af planten (årsskud og bladenes omrids og bagside er det vigtigste) - man kan komme langt med gode billeder... Morus alba og til dels osse M. rubra har blanke bladoversider, M. nigra er mere "lådden"....

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 6. september 2013 kl. 3.06

Hej Lene.

Man kan være heldig at finde sorte træer der er podet på hvide stammer, dvs. fra Morus alba, med "ældre" sorte grene podet på, disse giver frugt med det samme! Jeg har selv et sådant der giver meget store bærmængder over hele sommeren samt et sort der er vokset fra frø, med det sidste skal man være tålmodig. Jeg har desuden et Morus alba, der ligeledes et sået fra frø, det er ca. 7år gammelt og de sidste par år er der kommmet enkelte bær på, dog er de gået til før de kunne spises.

Et sjovt og spændende træ:-)

Venlig hilsen
Anders

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Aagerup, 6. september 2013 kl. 7.51

Tak for svar:) jeg prøver at uploade et billede(man må åbenbart kun lægge et)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 7. september 2013 kl. 20.28

Hej Lene.
Som Boi var inde på varierer bladene helt vildt fra træ til træ og endda på det samme træ og hvornår på sæsonen du kigger på dem, men jeg vil tro at det er et sort du har fået fat i, da de er de almindeligste i handlen

Det siger dog intet om smagen da den kan variere meget mellem forskellige underarter af den sorte form. Morbærtræet varierer utroligt meget genetisk...

Venlig hilsen
Anders

Nyt svar til emnet »Forskel på morbærtræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Forskel på morbærtræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider