Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2013 kl. 20.42
Hvert år har jeg købt frø af ovennævnte slags. 14 stk. pr. pose til 34 kr. I nogle poser var der kun 11 frø - og det er i grunden snyd til den pris.
Jeg har prøvet at tage frø af disse "Vanilla" F1 Tagetes, men det er aldrig lykkedes. Det er nok også derfor de er så dyre. Men kan man i det overhovedet tage spiredygtige F1 frø - og hvordan bliver blomsterne?
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2013 kl. 20.44
Tagetes Vanilla udmærker sig ved ikke at have den karakteristiske Tageteslugt (duft). Blomsterne står til frosten tager dem og udvikler sig til små buske.
Ingeborg
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 27. august 2013 kl. 21.38
Prøv at søge på "F1" her på siden. Du kan godt tage frø af F1-planter, men du vil som regel få noget ret anderledes ud af det.
Elsebeth
Skrevet af: Mette Petersen, 28. august 2013 kl. 10.23
Dem har jeg nu haft held med at tage frø af...jeg fik frø af en veninde, og har haft dem to somre nu, de er stadig hvide og meget fyldte, så de ligner ophavet :) Har du mon taget frøene for tidligt, eller gemt dem for længe? De mister hurtigt spireevnen, og skal være helt modne, når man tager dem, ikke bare visne i blomsten
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2013 kl. 21.25
Hej Mette - og tak for svaret
Jeg har prøvet at tage frø i flere år, men det er aldrig lykkedes endnu. Det kan også være svært at tage frøene. Selve blomsten visner ikke - men nærmest rådner - og det er uanset vejret. De er jo så fyldte og tunge, at det nok ikke kan undgåes. Jeg har sået frø fra det foregående år. Problemet er nok også at man ikke kan se, hvilket frø af det kæmpebundt der er i hvert blomsterhovede der har spireevne. Hvordan gør din veninde???
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Mette Petersen, 10. september 2013 kl. 21.30
Jeg ved ikke hvordan hun gør, sidste år tog jeg selv frø, og de spirede fint i år.....jeg gør ikke noget specielt, så der kan jeg desværre ikke hjælpe dig
Skrevet af: Charlotte Østervang, 12. september 2013 kl. 20.55
Må jeg tillade mig at spørge de taragetesinteresserede, hvorledes I behandler dem? Mine går ud eller stagnere blot. De står nu på 3. måned og ser sølle ud. Vand mangler de helt sikkert ikke... På forhånd tak! Hilsen Charlotte
Skrevet af: Freya Grossmann, 12. september 2013 kl. 21.54
Specifikt de hvide, eller tagetes i al almindelighed?
Hvis det er det sidste, så er mine forspiret i marts, udplantet primo juni efter frost. Og så har de ellers passet sig selv. Selv dem, der var spinkle er nu frodige - især nu efter at der er kommet regn.
De har kun fået sparsomt ved vand, og både dem i jord, i potter med spagnum og dem i betonrør med sparsom jord klarer sig godt.
Jeg har masser af frø i forskellige farver, hvis det har interesse til næste år.
Skrevet af: Freya Grossmann, 12. september 2013 kl. 21.55
Sådan ser de ud - og har set ud siden ultimo juni.
Skrevet af: Charlotte Østervang, 13. september 2013 kl. 8.42
Hej Freya
Ja det er et lidt anderledes syn end mit sølle bed. Jeg tænker jeg har overvandet og været ramt af begynderuheld. Tak for tilbuddet. Jeg afventer lige sending fra T&M. Jeg overkøbt i forhold til haveplads. Sikkert osse en begynderting; at man vil ha' ALT :-)
Hilsen Charlotte
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. september 2013 kl. 8.49
Gid det var så vel - det går ikke meget bedre med frøindkøbene, selv om man har haft have i mange år...
Skrevet af: Charlotte Østervang, 13. september 2013 kl. 9.00
Til gengæld ser det ud til at du har held med tomater Anja...
Skrevet af: Freya Grossmann, 13. september 2013 kl. 18.09
Ellers vender du bare tilbage, ikk'?
Skrevet af: Charlotte Østervang, 15. september 2013 kl. 21.45
Jo tak...
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2013 kl. 22.38
Hej
Nu har jeg specifikt spurgt efter F1 - frø - Tagetes Vanilla. Derfor er jeg ked af at nogen spørger efter de ganske almindelige Tagetes i denne tråd. Vær venlig at oprette en ny tråd med det relevante emne.
Med mange hilsner
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.