Forum

Vissent oliventræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 10. september 2013 kl. 13.33

Hej
Der er lidt saft i de små grene så jeg tænker det er muligt at få liv i træet her igen. Nogen råd? Gødning?...
Hilsen Charlotte

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 10. september 2013 kl. 15.47

Det er færdigt . oliven er stedsegrønt , burde stå nu med masser af grønne blade..........

Peter A.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 10. september 2013 kl. 17.33

Eftersom der er saft i grenene vil jeg ikke bare give op. Det skal ha' en chance....

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 10. september 2013 kl. 17.58

Det kan du selvfølgelig godt prøve, men træet skal bruge blade for at kunne optage næring (fra sollyset). Så jeg tvivler på, at det vil lykkes. Men held og lykke med det.

Elsebeth

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 10. september 2013 kl. 20.33

Hej Charlotte sæt din plante ind i varmen, giv den lys og lidt vand. Så er der en mulighed for, at den sætter de blade, som flere mener den skal bruge, for at få de nye blade, men normalt skal rødderne være ok, for at der er noget der kan gro. Henry G.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. september 2013 kl. 11.24

Hej Charlotte

Henry G's forslag kan kombineres med udskiftning af jorden i potten.
Lav eventuelt selv en pottejord af lige dele groft grus, velomsat havekompost og almindelig havejord - tilsæt evt 1/2 spsk jordbrugskalk pr 10 liter pottejord.
Er det ikke en mulighed kan du købe en mindre portion "middelhavsjord" på en plantecenter.

Ryst eller pil jorden forsigtigt fra rodklumpen og sørg for at rødderne skades mindst muligt, når du fylder den "friske" pottemuld på.
Vand igennem gerne med regnvand og lad potten stå på sugende underlag en timestid før du tager planten ind.

Vandingen skal herefter være sparsom.

Det kan måske hjælpe på dannelsen af nye blade, hvis du sætter tre -fire blomsterpinde ned i den nye potte og trækker en plastpose ned over olivenplanten. Sørg for, at der ikke er kontakt mellem plantens kviste og plastposen (Det er vigtigt for at mindske risikoen for svampeangreb).

Spændende om planten viser ny livskraft ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 12. september 2013 kl. 20.48

Tak for alle jeres input. Jeg forsøger.... og vender tilbage. Vh Charlotte

Nyt svar til emnet »Vissent oliventræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vissent oliventræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider