Skrevet af: Charlotte Østervang, 10. september 2013 kl. 17.44
Hvor er det bedste tidspunkt? Jeg har to halvstore(små:)
Skrevet af: Freya Grossmann, 10. september 2013 kl. 18.51
Jeg har altid troet, at man skulle beskære om foråret, men har nu læst mig til, at sommeren er lige så fin.
Helt frem til september, men det er ved at være sidste chance: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/beskaering/336.html
Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2013 kl. 8.29
Hej Charlotte og andre læsere.
Tidspunkt for beskæring af æbletræer og for den sags skyld alle andre træer er afhængig af hvad du ønsker af træet og om det er et af blødertræerne.
Normalt vil vi kun beskære træer om vinteren, hvis der ønskes kraftigere vækst, d.v.s. når vi har et ganske lille træ, der gror for lidt - så kan det skæres meget tilbage og vil så tilsvarende gro rigtig meget den efterfølgende vækstsæson, men træet former ikke sig selv efter en sådan voldsom indgriben, så løbende skal der sørges for at de grene der ønskes større, for lov at vokse og de uønskede, fjernes.
Når træet ønskes holdt i størrelse eller der ønskes svagere vækst, beskærer vi fra midt i juni til midt i september. Her beskæres også alle blødertræerne, for det er kun om vinter/forår de vil bløde, når vi skærer i dem. Fordelene ved at beskære om sommeren er at træerne lukker sårene lige så hurtigt, som vi fører sav og saks, og et træ, der beskæres i den periode, vil blive hæmmet i sin vækst, bl.a. fordi vi fjerner noget af bladmassen, der ellers sørger for at træet vil gro hurtigere.
En god huskeregel er at et æbletræ bør kunne gro cirka 20 cm på alle grene i hver vækstsæson - så er det i god kondition. Desuden skal huskes at al beskæring skal foregå i tørvejr. Og så vil jeg ud i planteskolen og beskære.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Charlotte Østervang, 16. september 2013 kl. 21.07
Kære Freya og Boi
Tak for link og svar...
Hilsen Charlotte
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.