Forum

Hvornår gør I haven vinterklar?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. september 2013 kl. 19.50

Hej
Lige i øjeblikket er der mange blomster og krukker, som står lige så flotte som de sidste 2-3 måneder. Derfor synes jeg at det er synd at rive det hele op. Hvad gør I? Venter I til frosten fortæller at nu er det slut?
På den anden side er det jo også rart at have afsluttet i disse dage, hvor vejret er så fint. Jeg nænner det bare ikke.
Mine pelargonier er blevet til små buske. Både dem der er plantet i fri jord og dem jeg har i krukker. Men nu ved jeg ikke, hvor langt jeg skal klippe dem ned. 1/3 dels nedklipning hjælper ikke ret meget her, fordi de er så enorme.
Tak for et godt råd
Ingeborg

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 29. september 2013 kl. 22.50

Jeg har gjort det i denne weekend og næste - de "lover" jo desværre nattefrost næsten hver nat nu jo.

Jeg klipper mine krydderurter ned til tørring. Stauder der var/er lidt endnu i blomst klippes ned. Måske en lille buket til et sted i huset fx.

Ellers står den på rivning og bladene på bede eller kompost :) samt rådne æbler smides helt væk :)

Men ja giver dig ret i det ikke sjovt, at klippe alt ned hvor vejret stadig er dejligt "lunt"/mildt - men det bliver "desværre" kun koldere og mørkere :(

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. september 2013 kl. 22.55

Når man ser på DMI, er der da ikke frost at se de næste par uger?

Så der er ikke noget, der haster endnu...

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 30. september 2013 kl. 8.03

Jeg må indrømme, at jeg ikke gør det helt store. Så længe de blomstrer, ser jeg ingen grund til at gøre noget. Jeg har faktisk en havevandring i dag. Der er jo ingen grund til at gøre sæsonen kortere, end den egentlig er.

Når drivhusets planter ikke giver noget mere, rydder jeg det, men ellers ikke noget.

Der er jo ingen planter, der kræver en vinterklargøring - det skulle da lige være dem, så godt kan lide en vinterdækning - og det kommer først senere for mit vedkommende.

Sådan fungerer naturen jo også.

Til gengæld foretager jeg en omfattende "forårsrengøring", når den tid kommer. Det er virkelig dejligt.

Elsebeth

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. september 2013 kl. 8.18

man bør ikke klippe planterne i haven ned før til foråret når frosten er fordi de er med til fange sneen og beskytter også mod frosten uden sne

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. september 2013 kl. 21.40

Tak for svarene. Jeg har ingen staudebed, så det jeg har i sinde at fjerne er sommerblomsterne: Høje buskede Tagetes Vanilla, Ageratum Blue Mink, Petunia og det der er i krukkerne. Dïsse vækster gider jeg ikke se på til foråret, hvor der er nok andet at gøre i min ret store have (1500 kvadratmeter grund). Men det er vel heller ikke sommerblomsterne I lader stå til foråret?
Ingeborg

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 30. september 2013 kl. 23.27

@ Anja Egeriis

Så næsten frostgrader ;) Men jeg klipper jo min mynte ned til the og kryddersnaps :D

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. oktober 2013 kl. 0.19

Jeg lader de fleste af mine sommerblomster stå med frø på. Jeg har set, hvordan skovspurvene finder tagetesfrø om vinteren, og fuglene æder alt det frø, de kan finde.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 1. oktober 2013 kl. 6.41

Jeg gør det samme. Frø og plantedele - også fra sommerblomster – er føde for alle havens dyr - både over og under jorden.

Derudover kan det være rigtig flot med sne eller rimfrost på.

Og så er det en helt speciel dejlig fornemmelse, når man foretager forårsrengøringen... :-)

Elsebeth

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. oktober 2013 kl. 13.56

Jeg ved jo at jeg har fået svar fra jer, som har forstand på de dele. Måske nedbrydes de sommerplanter m.m., også bedre ved at blive stående end at komme på komposten. Men: mine store flotte tagetes rådner og danner mug. Det samme gør andre planter, som Ageratum, som er meget flotte og store hos mig. Så jeg tænker på om mug og forådnelse ikke smitter på planter, som bliver stående. F. eks. liguster, som jeg har formklippet, buksbom osv.
De planter, som jeg lod stå sidste år, var nu hurtigt dækket af et tykt lag sne og rejste sig ikke igen.
Jeg er lidt i vildrede nu.
Hilsner - Ingeborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. oktober 2013 kl. 12.43

Jeg lader blomst og plante være blomst og plante og dækker mine bede til med nedfaldsblade . Til foråret når jeg kan se at det røre på sig og solen skinner går jeg ud og fjerner dækket , der som regel byttes ud med kompost.

Nyt svar til emnet »Hvornår gør I haven vinterklar?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvornår gør I haven vinterklar?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider