Forum

Frø(?) fra Bonderose/Pæon

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina, 21. juni 2004 kl. 17.46

Hej

Når Bonderoserne er afblomstret, sidder 3 frølignende tingester tilbage. Er det frø, som kan blive til nye Bonderoser?

Tak for hjælpen!

1 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanet Haubjerg, 23. juni 2004 kl. 8.00

Her på havenyt kan man finde rigtig mange svar på alverdens havespørgsmål.

Jeg blev nysgerrig ang. frøfomering, for jeg kendte kun til deling af bonderose.

Tjek lige dette link :

www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/1405.html.

At frøformere bonderose kræver vist tålmodighed & lyst til projektet :-)

2 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann, 4. juni 2005 kl. 11.43

Vedr. Bonderoser,

Hvorfor har mine bonderoser skiftet farve fra dybrød til lyserød? Er det noget med pH i jorden?

Jeg vil gerne have den røde farve igen, men er det muligt?

3 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Kronborg, 21. juni 2006 kl. 21.22

Hvad er forskellen på pæon og bonderose – er der nogen forskel?

4 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Seifert, 3. februar 2007 kl. 18.30

Hej Gitte.

Pæon er navnet på blomster familien. Bonderosen, eller P. officinalis er en pæon. Bonderosen er den oprindelige Europæiske pæon. Normalt når man siger pæon, menes silkepæonen, eller P. lactiflora, der oprindelig kommer fra Kina.

Thomas Seifert
www.paeoneksperten.dk/

5 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Thomsen, 19. juni 2009 kl. 9.45

Thomas Seifert... det er ikke noget svar ;) Gitte spurgte hvad er forskelen imellem pæon og bonderose. Jeg er selv nysgærrig. Eller skal jeg forstå det sådan at det findes kun en bonderose? den røde? hvor imod slægten pæon er utrolig stor :)
Helena Thomsen

6 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Hall, 19. juni 2009 kl. 12.13

Bonderoser blomstrer tidligere end silkepæoner. bonderoserne er afblomstrede nu, mens silkepæonerne står i fuldt flor lige nu her midt i juli.

Henriette Hall

7 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Hall, 19. juni 2009 kl. 12.15

Sorry. Juni, selvfølgelig.

8 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Seifert, 19. juni 2009 kl. 13.10

Hej Helena mv.

Jeg mener jeg svarede på Gittes spørgsmål:

Både silkepæonen og bonderosen hører til pæon familien, dvs. de begge er pæoner. Udover disse 2 arter findes der en 30–40 andre arter af pæoner, men de bonderosen og silkepæonen er de mest almindelige og dermed dem de fleste kender som pæoner.

Jeg vil ikke her går i dybden med hvad det betyder, at bonderosen er en art, men blot fortælle, at der findes mange navngivne sorter af bonderosen. Den mest almindelige er den røde, men den findes både i hvid, lyserød, pink etc. og der findes også enkle og dobbelte forme.

Du kan se et lille uvalg af bonderoser her (NB: Det latinske navn for bonderose er P. officinalis):
www.paeoneksperten.dk/index.php?cPath=21_29_25

Jeg håber dette var et svar ;o)

MVH
Thomas Seifert

9 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Thomsen, 19. juni 2009 kl. 15.01

Hej Thomas :-D

Godt ord igen, det var ikke sådan ment. ;o) Og nu da jeg er her igen så vil jeg spørge om hvorfor visner/ udtørrer knopperne? Har de fået for lidt vand i perioden når knopperne dannes?

Jeg er betaget af to blomster – ranunkel og pæon men pæoner er ret så dyrt i anskaffelsen når vi taler om de lidt mere specielle. 2.400 kr hos pæon eksperten (gisp). Og så synes jeg lige pludselig
at de er ikke så pæne alligevel (griner) på grund af priser.

Jeg har også samlet frø (store) under en træ pæon og nu vil jeg gerne vide hvor langt tid det tager inden det spirer. 

M.V.H

Helena Thomsen

10 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Seifert, 19. juni 2009 kl. 15.38

Hej Helena,

Ja du kan få pæoner i alle prisklasser, men selv de billigeste er jo overdådige, når de blomstrer.

Udtørring er oftes svamp, men kan også skyldes, mange andre forhold, fx overgødning, for lidt næring, etc. Dog skyldes det sjældent vand mangel. Når en pæon først er etableret blomstrer den gerne velvilligt.

Husk ikke at plante pæonen for dyb!

Frø: Pæonfrø skal have 2 kuldeperioder før de spirer. Første år vokser kun rødderne frem. Så dem derfor et sted, hvor du er sikker på, at de kan være i fred så længe og så dem straks efter du har samlet dem ind – ellers kan der går endnu flere år inden de spirer!

MVH

Thomas Seifert

11 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Seifert, 19. juni 2009 kl. 15.38

Hej Helena,

Ja du kan få pæoner i alle prisklasser, men selv de billigeste er jo overdådige, når de blomstrer.

Udtørring er oftes svamp, men kan også skyldes, mange andre forhold, fx overgødning, for lidt næring, etc. Dog skyldes det sjældent vand mangel. Når en pæon først er etableret blomstrer den gerne velvilligt.

Husk ikke at plante pæonen for dyb!

Frø: Pæonfrø skal have 2 kuldeperioder før de spirer. Første år vokser kun rødderne frem. Så dem derfor et sted, hvor du er sikker på, at de kan være i fred så længe og så dem straks efter du har samlet dem ind – ellers kan der går endnu flere år inden de spirer!

MVH

Thomas Seifert

12 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Thomsen, 19. juni 2009 kl. 16.51

Hej Thomas.

Mange tak for svar :) Men man kan næppe tale om at så frø når det frø jeg har samlet er over 1 cm lang og oval. Det var omgivet af ret hård skal som jeg har knækket med tang...hmm.eller har jeg misforstået noget? jeg har lagt de 5 "nødder" i en pot og så sat dem i drivhuset. Hvis jeg har gjort noget forkert så kan jeg rette op på det for, det er nye frøkapsler på pæonen igen.

Det handler om et P. delavayi var. angustiloba f. trollioides
tror jeg...den ligner den på billede hos eksperten.

M.V.H

Helena

13 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Thomsen, 19. juni 2009 kl. 17.30

Hej igen Thomas.

Jeg har surfet lidt på net sider og kom i tanken at den gule pæon med de store frø hedder Lutea som jeg har købt for 3–4 år siden. Den blive meget høj i pæon verden.

M.V.H

Helena

14 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Seifert, 19. juni 2009 kl. 22.09

Hej Helena,

Jeg tror du har en P. ludlowii (http://www.paeoneksperten.dk/product_info.php?products_id=362). Den får de største, helt sorte frø, af alle pæoner. Hvis du har knust skallen på dem, tvivler jeg på de bliver til noget.

P. ludlowii er god til st selvså sig, prøv at se efter, om der ikke vokser nogle småplanter omkring moderplanten istedet.

Mvh
Thomas Seifert

15 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Thomsen, 20. juni 2009 kl. 8.14

Godmorgen Thomas

Jeg har knust en frø af nysgærrighed, de lå bare på jorden under busken. Hvordan kan jeg gøre det rigtigt denne gang? Kan du vejlede mig lidt? :)
Hvad angår visne knopper så jeg har selv bud...svamp?...jeg har klipet nu de stilke som begyndte at rådne og må vist klippe pæoner ned om efterår i stedet i forår som hidtil. Vil det hjælpe?

M.V.H
Helena

16 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Seifert, 22. juni 2009 kl. 9.15

Frøet skal bare i jorden og dækkes til. Der er nogen der siger, man kan springe en kulde periode over, ved at tage frøene ud, mens de stadig er grønne.

Vedr. svamp: Hvis du fjerner alt løvet om efteråret, har du gjort dit. Fjern også vissent løv løbende.

MVH
Thomas Seifert

17 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Thomsen, 23. juni 2009 kl. 17.22

Tak for tips og råd og en rigtig god sommer.

M.V.H

Helena

18 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Seifert, 24. juni 2009 kl. 9.35

Tak, og nyd nu pæonerne mens de stadig blomstrer, selvom mange er strkt medtaget efter de kraftige regnskyld vi har haft.

Mvh

Thomas Seifert

19 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Thomsen, 24. juni 2009 kl. 16.33

Ikke her Thomas ;) her står de flotte og ranke men siger man ikke at man få hvad man fortjener (grin). Men smukke er de. :) jeg kommer ikke til at nyde dem ret meget længere, tager af sted på ferie på lørdag og når jeg vender tilbage er blomstringen over.

Men så næste år, man skal har noget at ser frem til jo.

Håber at du vil nyde din sommer og din ferie også.

M.V.H
Helena

20 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Martinussen, 10. august 2009 kl. 12.00

I år oplevede jeg for første gang, at mine silkepæoners knopper ikke sprang ud, men lissom rådnede indvendig fra.

Først var det som om de fik lus og var fuldstændig "levende" af myrer. Da jeg så prøvede at sprøjte med en blanding af sprit/brun sæbe, jah så var det lissom knopperne rådnede. De få knopper, der sprang ud, der var blomsten meget sølle og brun i kanten.

Hvad kan det skyldes, og hvad gør jeg for at undgå det til næste sommer?

21 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Seifert, 10. august 2009 kl. 22.32

Hej M.

Myrerne gør ingen skade, men vand kan få knopperne til at rådne. Jeg har ikke før hørt om nogen, der giver deres pæoner den omtalte behandling, men derfor behøver den jo ikke nødvendigvis være brunden til katastrofen, men kombineret med den megen regn vi har haft, er jeg da sikker på, at du vil få en bedre blomstring næste år, hvis du bare lader dem klare sig selv.

Et godt råd: Når dine pæoner begynder at visne ned her til efteråret, skal du fjerne alt hvad der er over jorden, skær stænglerne af helt nede ved roden, dog uden at beskadige næste års skud, som ses som røde knopper ved siden af stænglerne.

Smid plante affaldet på lossepladsen – IKKE på komposten.

Du kan evt gøde med kompost bagefter.

22 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Martinussen, 11. august 2009 kl. 10.51

Hej Thomas.

Mange tak for dit svar.

Da jeg stadig betragter mig som en nybegynder udi pæoner/bonderoser er det dejligt med andres gode råd og erfaringer. Jeg har lige et par spørgsmål mere:

Kan det passe, at de nyindkøbte planter, jeg har plantet i foråret, først vil blomstre til næste sommer?

Jeg gravede et "vildskud" op i foråret fra en gammel bonderose og satte det i en krukke, og der kom en enkelt dejlig stor velduftende blomst. Nu vil jeg sætte den ned et nyt sted i blomsterbedet. Er der noget, jeg skal være opmærksom på? Hvilken jord er den bedste?

Pft.

Hilsen Marina

23 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Seifert, 17. august 2009 kl. 1.47

Hej Marina,

Husk at pæoner ikke må graves for langt ned, rødderne skal bare lige dækkes til med 2–3 cm jord!

Brug alm. havejord, gerne leret jord.

De planter du plantede i foråret burde have blomstret i maj/juni, alt efter hvilken art det drejer sig om. Nogle gange kan der dog gå en sæson eller 3 før de blomstrer, men hvis du planter dem til efteråret i stedet, er chancen for blomstring første år ganske stor! Men hvis du har plantet dem for dybt, går der 5–7 år før de blomstrer.

MVH
Thomas Seifert

24 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 12. september 2009 kl. 23.00

Hej
jeg vil gerne prøve at så mine egne bonderoser, men jeg kan ikke finde frø nogen steder. Er der nogen der vil sælge frø fra deres bonderoser eller evt silkepæoner?

25 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Seifert, 13. september 2009 kl. 16.25

Hej Camilla,

Det er sjældent, at de bonderoser man normalt hat i haven, får frø.

Jeg har masser af frø fra silkepæoner, du kan komme forbi og få nogle, eller jeg kan vedlægge nogle, hvis du betiller noget på vores hjemmeside: www.paeoneksperten.dk

MVH
Thomas Seifert
Pæoneksperten

26 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 13. september 2009 kl. 17.20

Hej Thomas
Jeg kommer nok ikke lige forbi for jeg bor helt i nordjylland.

Men jeg vil meget gerne betale dig for at sende nogle frø til mig.

27 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Seifert, 13. september 2009 kl. 21.03

Hej Camilla,

Hvis du kontakter mig via www.paeoneksperten.dk, så skal vi nok finde ud af noget!

MVH

Thomas Seifert

28 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Birch, 19. juni 2016 kl. 12.36

Dette drejer sig ikke om frø men mere om, hvordan man undgår, at silkepæonerne vælter ved kraftige regnskyl, når der er store blomster. Jeg havde en rest havehegn (maskestørrelse 10 x 10 cm) og klippede et stykke af på ca. 2 m. Det bøjede jeg i en u-form og satte ned om silkepæonen i april, mens den stadig var lille, og med U-ets bund opad. Nu vokser silkepæonen op imellem maskerne og er støttet i op til 60 - 70 cm.'s højde. Det betyder, at den ikke vælter ved voldsomme regnskyl. når den er i blomst, og man kan ikke se havehegnet, når først der er masser af blade :-)

Nyt svar til emnet »Frø(?) fra Bonderose/Pæon«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Frø(?) fra Bonderose/Pæon

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider