Skrevet af: Brian L., 6. oktober 2013 kl. 21.06
Vi plantede sidste efterår en Thuja Brabrant hæk ca. 80-100 cm høj. Den klarede fint vinteren, der var kun én plante vi måtte udskifte. Har vokset fint sommeren igennem, vi har også givet den masser af vand. Men nu her til efteråret, er nogle af nålene begyndt at blive gule, det er dog kun på det inderste af grenene nålene bliver gule/visne, og de falder af bare man rør ved dem.
Er det normalt for en Thuja? Men nu vander vi den næsten heller ikke mere pga. det er blevet efterår, er dog bange for vi er stoppet for tidligt med at vande, da vi ikke har fået meget nedbør selvom det er blevet efterår.
Hvad med gødning, nogle der har fif til hvor tit og hvornår den skal gødes?
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 10. oktober 2013 kl. 18.36
Ingen grund til bekymring. Alle stedsegrønne planter taber en del af sit løv om efteråret. Nogle år er det mere end andre hvor f.eks. tørke kan spille ind på hvor "stresset" planten har været i løbet af sæsonen. Når bare det er på det inderste af grenene er det normalt i et vist omfang. Jeg har hørt om en del tørkeskader på thuja i denne sommer, hvor det har kunne betale sig at plante de lidt mindre strørrelser, som ikke er nær så vandkrævende at få igang.
Gødning om forået i april med organisk gødning, der kan være med til at holde lidt på vandet.
Og ellers er det nok mest vandning igen man skal være opmærksom på næste år. Selvom planterne efter 2 år begynder at have et rodnet der kan klare sig selv, så vil det være nødvendigt at holde lidt øje med dem hvis vi får meget tørre perioder igen.
Skrevet af: Brian L., 15. oktober 2013 kl. 7.37
Tak Kristian for dit svar, det beroligede mig en HEL del. :)
Jeg synes også det er gået lidt i stå nu mht. at der er flere nåle der bliver gule.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.