Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. oktober 2013 kl. 19.07
Hej
Mine Dronning Ingrid Pelargonier er meget store i år. Sidste år klippede jeg dem ned til 1/3 og slog dem ind i en altankasse med sandblandet jord til overvintring i garagen. Desværre mugnede de ved sårstederne allerede få dage efter. Jeg klippede det mugne af, lagde planterne til tørre på mit tøjtørrestativ og sprøjtede med en svag ATAMON opløsning. Det hjalp og pelargonierne har blomstret overdådigt i år. Men jeg kan jo allerede se økologernes pegefingre i henhold til min redningsaktion med Atamon.
Men, hvordan gør jeg så?
1. Lader planterne visne ned uden vand fra i dag?
2. Klipper dem ned herefter og lægger dem til tørre?
Hvordan undgår I at planterne mugner?
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. oktober 2013 kl. 19.08
Pelargonier tørres dag 1-3
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. oktober 2013 kl. 19.15
Pelargonier klippet tilbage - skal nu i altankasser med lidt jord/sand mellem planterne. Vandes meget sparsomt i løbet af vinteren.
Skrevet af: Søren S Duun, 9. oktober 2013 kl. 23.06
Jeg syntes godt at du må give dem et sprøjt atamon uden at du skal blive upopulær herinde. Atamon er noget vi, eller nogen, spiser . Men måske du heller skulle dyppe dem i fin malet kul . Dette har en antibakteriel virkning og du kan bare komme rigelig på . Ellers skal du købe podevoks af den type, som tørre op rimelig hurtigt .
Så bliver du ikke upopulær .
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. oktober 2013 kl. 11.20
Tak for svaret Søren Duun
Jeg vil gerne holde mit skab med rengøringsmidler m.m. på et minimum og da jeg i forvejen har Atamon stående, vil jeg benytte det, hvis jeg ikke kan få pelargonierne til at tørre ind uden at de mugner.
Mange hilsner Ingeborg.
Ps. Jeg er så gammel at jeg har oplevet krigen altså 2. verdenskrig på nært hold, fordi jeg er opvokset i Flensborg. Her kunne min far af og til skaffe mælk fra "landet", eller resterne fra de forsyninger, som vi sydslesvigere fik fra Danmark en gang imellem. Vi skulle spare på de 2-3 liter mælk og dem kom der aktivt kul ned i. Jeg gyser ved tanken i dag. Mælken var ikke så uskyldshvid når vi fik den.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. oktober 2013 kl. 19.35
Jeg er stadigvæk ikke klar over om det er en fordel at undlade vanding frem til at jeg tager dem op?
Ingeborg
Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2013 kl. 21.01
Hvis du holder dem tørre mindsker du vel svampeangrebene.
Jeg ville begrænse vandingen.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 11. oktober 2013 kl. 8.59
Zonalepelargonierne kan være rigtig svære at overvintre uden at de bliver angrebet af skimmel, så din fremgangsmåde lyder fin.
Selv overvintrer jeg dem i potter uden nedklipning i et isoleret drivhus hvor en lille varmeblæser holder frosten fra døren - blæseren kører konstant også når den ikke varmer og det gør en stor forskel at der er konstant luftcirkulation.
Når pelargonierne klippes ned nu har de svært ved at hele sårene og dermed bliver de nemt angrebet af diverse mug og skimmel. Omvendt fjerner du en stor del af bladene som også er lette ofre for skimmel...........
Jeg har mange pelargonier som både overvintrer i drivhuset og inde i stuen. Hvis du vil være sikker på overvintring kan du overveje til næste år at tage stiklinger i juli og overvintre småplanterne indendøre, så vil de blive ret store allerede året efter. Pelargonier tåler fint stuetemperatur vinteren over - bare de også får så meget lys som muligt.
Held og lykke med overvintringen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2013 kl. 19.42
Tak for svaret Lone. Jeg har på trods af et stort etplans hus ikke mulighed for at overvintre planterne indendøre. Jo, nok mulighed, men der, hvor de vil kunne stå diskrete, er der ikke nok lys. I de senere år har jeg overvintret i garagen, hvor endevæggen støder op mod varmeanlægget. Det klarer de fint.
Men jeg kan tørre dem i fyrrummet inden de kommer ud i garagen. Jeg er glad for at høre at det ikke er sjældent at de vil mugne.
At have en varmeblæser kørende for 12-15 pelargonier er vist dyrere end at købe nye næste år. Jeg er på meget stærk nedtrapning med hensyn til at lave stiklinger, så og formere, men det lyder som en god ide.
Mange hilsner - Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.