Forum

Vinca minor – er blevet alt for sølle

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. oktober 2013 kl. 14.24

Hej
Langs husets sokkel har jeg i nogle år haft efeu - en bræmme fra sokkel til fliser på¨ca. 50 cm. Da Efeuen begyndte at gro for voldsomt op ad sokkel og hus, plantede jeg Vinca minor i stedet for. Det har også været godt i nogle år, men i år skranter planterne og der er store åbne arealer. Jeg har klippet tilbage her i foråret, fordi det efterhånden var et vildnis med mange visne tørre stilke.
Har der været for tørt i sommer, siden det er gået så hårdt tilbage for dem? De vokser på husets nord - og østside.
Kan jeg rykke dem op? Gravning er ikke nogen god ide idet der er masser af hyacinther, krokus og andre løgplanter der.
Jeg har tænkt på at plante skovjordbær i stedet for. Dem har jeg nok af - og kan også se at de er nemme at rykke op, hvis de breder sig ud over bedet.
Er det en god ide? Eller skal jeg grave Vinca op andre steder og plante på de bare steder?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. oktober 2013 kl. 16.06

Hej Ingeborg Hansen

Prøv at google dog frem til
www.plante-doktor.dk/vinca%20sortraad.htm.

Der er gode billeder, så det vil være let for dig at finde ud af, om det kunne være det rigtige bud på, hvad der har skadet dine Vinca minor. Hvis det er det, er det ikke umuligt at planterne kan komme sig, hvis du systematisk fjerner hvad der er svampeinficeret.
Og måske i tillæg til det gør andet godt for Vinca'erne: Dækker alle bare pletter i bedet med god havekompost og sørger for at vande bedet i tørre perioder i vækstsæsonen (Vand om morgenen, så planterne når at tørre inden natten).

Men det kan jo blive en flerårig indsats... Hvis tålmodigheden ikke rækker til det, må du jo finde frem til en plan.
Fjerne alle Vinca og bytte ud med skovjordbær eller "lappe hullerne" med skovjordbær ? Beslutningen jo alene afhænge af, hvilket indtryk du vil ha', når du kigger på bedet....

Måske kommer du til at opleve, at de roddele fra Vinca, som ikke kan graves op på grund af løgbestanden, skyder igen - og så kan det tilfælde indtræffe, at skovjordbær og Vinca om et år eller to giver sig til at konkurrere med eller uden dit samtykke :-).

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. oktober 2013 kl. 18.10

Kære Lone Brems
Tusind tak for linket og dit svar. Det er præcis sådan mine mangeårige Vinca ser ud - altså svampesygdom. Bedene er godt nok mere end 6-7 år gamle, så der er ikke tale om nyplantning.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. oktober 2013 kl. 19.57

Muligvis er planterne mere følsomme i år pga. Tørken?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. oktober 2013 kl. 20.21

@Freya
Ja Freya, det er meget tænkeligt, for jeg vander aldrig langs soklerne.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Vinca minor – er blevet alt for sølle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vinca minor – er blevet alt for sølle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider