Forum

Stokrose-frø (hvad er næste step?)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 18. oktober 2013 kl. 9.22

Jeg har med held fået nogle stokrose-frø til at spirre. Se vedlagte billede. Hvad er de næste step ...?

a)
Hvor længe skal de blive i de små jiffy-potter? Inden de sættes i potter/jord?

b)
Planterne bliver temmelig høje/ranglede. Jeg formoder dette ikke er godt(?). Hvad kan man gøre for at undgå det.

c)
Vil planten skyde endnu flere "stængler", på ny, hvis man _nu_ cutter planten over nu, så tidligt i forløbet, nu hvor den har fået en rod. Håber I kan følge mig :)

mvh Jan

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 18. oktober 2013 kl. 9.34

Du har været alt for tidlig ude , de skal først såes til foråret .
Jeg ville smide de små planter ud da de ikke er til noget.........

Peter A.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 18. oktober 2013 kl. 9.46

Øh, what ... Hvorfor skulle de ikke kunne "blive til noget"?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. oktober 2013 kl. 10.09

Hej Jan
Jeg vil mene du måske er lidt sent ude. Stokroser plejer at så sig selv udenfor i sensommeren. Nogle gange når de nye planter at komme blomst den følgende sommer andre gange sommeren efter.
At dine planter er lyse og ranglede kan måske hænge sammen med at de står indendørs?
Hvis de gør, ville jeg forsigtigt sætte planterne med potter over i en større kasse med god havejord, så potten er næsten dækket, også sætte dem udenfor i en lun krog.
Når frosten går af jorden til foråret og du kan se de har fået godt fat, kan du plante dem ud på voksestedet.!

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 18. oktober 2013 kl. 14.46

Stokroser som sår sig selv her i efteråret overlever ikke vinteren , de skal såes om foråret og så blomster de næste år , hvis man vil have stokroser som blomster samme år skal man så inde i potter i begyndelsen af marts og plante dem ud på blive stedet til maj .

Peter A.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 18. oktober 2013 kl. 14.59

Nu har frøene jo ikke 'sået sig selv' ...
Vil du påstå at mine planter vil dø når jeg sætter dem i værksteds-vinduet vinteren over (konstant 8-10 graders varme)?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. oktober 2013 kl. 16.08

Der kan ske flere ting:
1) de dør af lysmangel
2) de mangler lys, og vil strække sig efter solens stråler. Dvs. De bliver lange og ranglede - ikke pæne... Måske knække
3) du giver dem kunstigt plantelys hele vinteren og har måske stokroser, der springer ud i potter i januar. Det kræver så noget større potter - og penge til elregningen.

Du virker irriteret, men svarerne prøver sådan set bare at fortælle dig, at du har sået på den forkerte årstid ift. deres naturlige sæson.
Man kan godt sætte sig op mod naturen med kunstlys, varme/kulde, gødning m.m. Men det er ikke altid, at man får et godt resultat. Men kuldestratificering i fryseren kan fx være udmærket. Lige som tomater i danske drivhuse i februar, men det kræver også kunstlys.
Det du har brug for er, at dine planter standser deres vækst fra nu af til foråret. Og det er det allersværeste i planteriget.

Men hvorfor ikke så nogle nye til foråret? Der er masser af stokrosefrø på planterne nu, så du kan nå at skaffe en håndfuld nye frø, med mindre, der er meget specielle frø, du har.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. oktober 2013 kl. 21.15

Min erfaring er at stokroser sået i sensommeren er kommet fint gennem vinteren. Hvis resten af efteråret og den tidlige vinter er mild, kan du være heldig at dine overlever, sådan som beskrevet. Enten går de til indendørs som Freya skriver eller også har de en minimal chance for, i det mindste et par af dem overlever ude Men chancerne havde været bedre om du havde sået dem i august eller sår nye i foråret som Peter og Freya foreslår, begge dele er gængse fremgangsmåder for 2-årige stauder, som stokroser hører til.

Nyt svar til emnet »Stokrose-frø (hvad er næste step?)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stokrose-frø (hvad er næste step?)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider