Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. oktober 2013 kl. 21.10
Jeg har i årenes løb gjort meget gode erfaringer med lecanødder, som jeg bruger til mange ting. Om foråret syr jeg poser af gammelt gardinstoff (polyester/Gardisette) og fylder dem lidt med lecanødder. Posen lægger jeg i bunden af mine krukker som dræn. Ved store krukker kan jeg også finde på at plante en plastikflaske uden bund sammen med planterne. Bunden vender opad, så jjeg kan vande ned i plastikflasken, Ovenpå jorden lægger jeg igen lecanødder.
Jeg har lige plantet spiralklippede buksbom i mine to store krukker efter samme princip. Planterne står i en stor murerspand med huller og mellemrummet mellem spand og krukke er ligeledes fyldt ud med leca.
Måske en ide andre kan efterligne.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Peter A., 19. oktober 2013 kl. 11.13
Jeg bruger masser af leca ærter som jordforbedringsmatriale , især til succulenter, da det giver en god dræning og gør jorden mere luftlig , og så giver det potter/krukker som ikke er alt for tunge.
Peter A.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2013 kl. 12.41
Hej Autumnus
Jeg ved ikke om der er forskel på de lecaprodukter man køber i dag og tidligere. Vi har været ude for at få en lækage i vort varmtvandssystem, hvor rørene ligger i leca. Udefra kommende fugt ved hoveddøren var trængt ind i leca'en og håndværkeren fortalte at leca sammen med fugt udvikler syre, som tærer på rørinstallationer.
Om der trænger syre ud i den omgivende jord, når vi planter i krukker ved jeg ikke - heller ikke om det kunne skade nogle planter, som kræver basisk jord. Måske udvander vi også hurtigt den syre der måtte komme fra leca'en.
Med venlig hilsen
Ingeborgb
Skrevet af: Peter A., 19. oktober 2013 kl. 17.26
Leca er brændt ler med masser af luftbobler i , alså et rent naturprodukt, det udvikler ikke syre hvis det bliver fugtigt.
Det må være kiselgur jeres rør er isoleret med , det brugte man i gamle dage, idag bruger man rockwool.............
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2013 kl. 18.11
Hej Peter
Det er jeg glad for at høre. Det lignede dog til forveksling lecanødder. Vore skillevægge er også støbte elementer af sådan noget sort "stads". Hvad mon det er? Gasbeton er det ikke.
Ingeborg
Skrevet af: Peter A., 19. oktober 2013 kl. 21.57
Det er koks plader , et matriale man brugte til skillerums vægge i de gode gamle dage....
Peter A.
Skrevet af: Eigil Hansen, 19. oktober 2013 kl. 23.52
Nej så vidt jeg ved er det rigtig nok, vandrør, leca og fugt ætser rørene væk, det er muligt det kun er galvaniserede rør, det kan jeg ikke huske. Men fra før hen ved jeg, at det ikke er nogen god sammensætning med rør og løs leca, men vandrør og varmerør skal også være isoleret i andet som leca, de blev altid isoleret i rørskåle eller Glasuld/Rockwool og pap.
Skille vægge er meget ofte støbt af lecabeton
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.