Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2013 kl. 23.35
For 5-6 år siden havde både naboen og jeg mange selvsåede birketræer - takket været genboen :-). Min nabo lod et af træerne stå. Jeg gjorde det samme - men som et eksperiment beskærer jeg birketræet hvert eneste efterår. Det er totalt imod birketræets natur og måske heller ikke kønt. Men jeg kan lide den slags eksperimenter - og en skønne dag må træet falde for saven.
Hvordan det ser ud?
På billedet ses birketræet i dag. Ved siden af, på naboens grund ses hvad hans ubeskårede birketræ er blevet til. (De nye ejere af huset har dog fortalt at træet skal fældes. Og det er jeg glad for, fordi det sviner - først med pollen og senere med blade).
Mange hilsner
- Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. oktober 2013 kl. 8.18
kønt er det ikke
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2013 kl. 10.08
@Mogens Madsen
Ok - men om noget er kønt eller ej - afhænger af øjnene der ser. F. eks. hader jeg solsikker, som mange er begejstrede for. Indtil videre synes jeg godt om mit projekt, som dog om et par år kan blive for "riset".
mange havehilsner - Ingeborg
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. oktober 2013 kl. 19.35
Hej Ingeborg.
Det var dog et sjovt projekt og meget skægt præcist at kunne se forskellen på de to træer, ift. deres behandling.
Jeg er nu også mest til det ubeskårede;-) Tak for dette lille studie i vækstbetingelser og beskæring.
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Mogens; E., 20. oktober 2013 kl. 21.14
Jeg syntes dit projekt er det pæneste, for man kan se stammen og det er ikke så vildt og voldsomt som naboens. Men smag og behag er forskellig, heldigvis.
Birk, pil og poppel har det med at blive meget store og de hører ikke hjemme i et parcelhuskvarter. Flere nye grundejerforeninger har forbudt de 3 trætyper da de kun skaber splid mellem naboer.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. oktober 2013 kl. 8.55
du spurgte og fik svar - jeg synes bedst om at planterne så vidt muligt får lov til at udvikle sig som deres natur er
Skrevet af: Karin P, 21. oktober 2013 kl. 17.32
Hej Ingeborg.
Jeg er vild med dit lille birketræ, har f.eks selv igennem mange år formet en selvsået Mirabel til et lille opstammet kugletræ og synes sådanne anderledes projekter er spændende.
I en af Søren Ryges bøger (tror det er "Ude i Haven") er der et foto af en forhave med en hel række birketræer der er blevet formet til små kugletræer, de er så smukke og det kunne være spændende at efterligne en dag.
MVH
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.