Forum

Metalslagger i jorden årsag til sygdom?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. oktober 2013 kl. 19.32

Kære Forum.

Jeg har en Sorbus commixta ´dodong´der nu i 2 år ikke er vokset, efter at den blev flyttet tæt ved et sted hvor der engang stod et af to Malus floribunda (jap. paradisæble). Efter første år kom der sorte pletter i barken og det er overhovedet ikke vokset i de to år.

Jeg har nu skiftet jorden ud, efter at have fjernet den gamle jord ca. 40cm dybde og 70cm i radius, i den tro at det skulle være væksthæmmende stoffer i jorden fra den gamle paradisæble, der var årsagen, da den som medlem af rosen-familien skulle hæmme væksten af andre i samme familie i nærheden af dens rodnet.

Jeg har tidligere mistænkt nogle sorte "skærver" jeg mindes der var i dybden da jeg plantede træet, for at være årsag til de sorte pletter i barken på rønnen og den hæmmede vækst på det Malus floribunda der stod tæt på tidligere.

Ved dette jordskifte kunne jeg konstatere at der var et 5cm dybt lag ca. 30-35cm nede med sort forkullet materiale - indimellem lå der brændte skeer og andet småt metalskrot!!! Kan dette være årsagen til den manglende vækst og de sorte pletter? Hvorfor smider man dog den slags i jorden... Det må da være ulovligt.

Hvad mener I?

Venlig hilsen
Anders

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. oktober 2013 kl. 13.14

Hvis det er metal fra et forbrændingsanlæg, kan jeg fortælle dig, at det fortrinsvist er nedsivning af kobber, der er problemet. Kobber er giftigt for jordens organismer.

Hvis slaggen modnes i 3-6 måneder i fri luft, sker der en kemisk binding af kobberet til slaggen (der dannes kobber carbonater af luftens CO2), som således er så hårdt bundet til slaggen, at det ikke udsiver til jorden og planter/udvaskes til grundvandet.

Men det er jo svært at sige, om det er den slags slagge, der er gravet ned hos dig - og hvornår? Men slagge fra forbrændingsanlæg ligner det, som du beskriver.

Slagge bruges i dag (og siden 80'erne) som vejfyld i stedet for grus.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. oktober 2013 kl. 16.34

Hej A.K.Rasmussen

Det var indtil for omkring 40 år siden ikke forbudt - og det var helt almindeligt brugt ! - at afbrænde eget affald og mindre mængder affald fra byggeprojekter på egen grund. Det kan være forklaringen på dine fund - hvis de altså er af mindre omfang.
Er der tale om fundering af kørevej (som er Freya Grossmann's hypotese) vil det nok være mere massivt end de ca 5 cm du har fundet - og ihvertfald vil udbredelsen jo så give en kraftig antydning af dette formål.

Det eneste, det i dag er tilladt at afbrænde i haven i nogle - men ikke i alle ! - kommuner er rent haveaffald, altså grene, visne blade, stammestykker og rødder.

Der kan være en sammenhæng mellem sygdom i dine nu fjernede paradisæbletræer og dit rønnetræ - men det er ikke sikkert, at det er det som er problemet. Dårlige betingelser for rodudvikling har stor indflydelse på alle træers trivsel og vækst! Det du har gjort med at udskifte jorden burde kunne sætte gang i rønnetræet's vækst.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 21. oktober 2013 kl. 19.54

Kære Freya og Lone.

Tusind tak for jeres svar!

Min grund skråner og dette er håndteret ved at der i 1985 (længe før vi overtog det) blev etableret tre niveauer i haven, lavest ved huset (vandret), 40-50cm højere ved plænen (vandret) og i randen af grunden mod højden, er etableret en vinklet støttevæg på ca. 50-60cm og herfra skråner jorden opad - det er her rønnen er plantet og der er vedbend i bunden. Der er ved hjørnet i det øverste niveau jeg har fundet slaggerne - det meste er forkullede småklumper med iblandet grønfarvet (irret?) materiale og indimellem ses små flaskeformede (ca. 2-3cm) sorte beholdere og indimellem skeer. Dette hjørne grænser op til vejen der passerer huset - måske en rest fra opbygningen af vejen/de forskellige niveauer omkring huset. Jeg har hakket vedbenden væk i en radius på 70cm nu, troede egentlig ikke den var så grådig, men for en sikkerheds skyld, overvejer at plante lidt trædebregner indtil den tager over igen.

Til Freya: kan man banke hule rør i jorden over jorden og dermed oxidere metallerne og dermed gøre med mindre giftige? Er der andre fif hvis ikke al jorden skal væk?

Til Lone: da jeg plantede træet løsnede jeg jorden i dybden og en god omkreds og de træer jeg har plantet der er længere væk fra stedet (3,5-7meter) vokser fint og uden pletter.

Igen, dejligt at få andres input og erfaringer herinde;-)

Venlig hilsen
Anders

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. oktober 2013 kl. 20.40

Jeg må ærligt sige, at jeg ikke ved, om det virker. Men over 25 år - mon ikke respirationen/CO2-indholdet i jorden er højt nok til at modne slaggen (binde kobberet)?

I nutidig brug af slaggen fjernes alle større metalgenstande fra slaggen (genbruges), men jeg ved ikke om man gjorde det allerede i 1985, da teknologien var ny.
Men det virker også lidt mærkeligt på mig, at man i "gamle dage" skulle have brændt skeer m.m. da de jo er ret lette, at sortere fra, og alle ved, at de ikke vil brænde.

Man kan jo kun gisne om historien, men muligvis har man smidt noget brændt affald i et hul, for at plane jorden? (som jeg forstår din forklaring om niveaudelingen).

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 22. oktober 2013 kl. 10.03

Jeg ville kontakte kommunens miljøudvalg/teknisk forvaltning
det er jo en mulig giftgrund du bor på , og hvad med nedsivning til grundvandet..............

Peter A.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 24. oktober 2013 kl. 21.52

Hej Peter.

Du har da en pointe, men jeg føler mig ret overbevist om at det er i et meget begrænset område dette findes og der er jo ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner:-)

Venlig hilsen
Anders

Nyt svar til emnet »Metalslagger i jorden årsag til sygdom?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Metalslagger i jorden årsag til sygdom?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider