Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. oktober 2013 kl. 19.07
Jeg er ked af at jeg ikke kan finde mit spørgsmål vedr. fjernelse af sommerblomster. Svarene hertil gik ud på at jeg ikke skulle fjerne noget. Det strider dog lidt imod at jeg gerne vil lægge et lag kompost de steder hvor sommerblomsterne står. De står så tæt at jeg ikke kan sprede kompost medmindre jeg kravler på alle fire og lægger komposten ind under planterne. Jeg har altså valget mellem at fjerne sommerblomsterne og lægge dem på komposten - eller at lade dem stå til foråret og sprede den færdige kompost på det tidspunkt.
Det sidste bliver lidt bøvlet, fordi jeg gerne vil af med den færdige kompost nu, så jeg i foråret kan sortere den halvomsatte kompost over i den kasse, hvor den færdige kompost ligger klar.
Sker der nogen kompostering i vinterhalvåret eller er der "Stand by".
Med venlig hilsen
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. oktober 2013 kl. 19.38
Hvis du lægger det ud nu, får du en udvaskning af nitrat hen over vinteren, så det er spildt.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2013 kl. 23.42
Tak for svaret Hans Petersen. Hvordan er det med hensyn til at sprede kompost på f. eks. surbundsbed kontra alm. neutral havejord? Jeg har læst en del om kompost - og har mange steder læst at det er alt for kraftig kost til mange planter, hvis man bare lægger det ovenpå. Derfor tænkte jeg ikke så meget på gødningskraften, som på jordforbedringen. Jeg bor jo i Frederica Kommune, hvor vi i alt for mange år altid sagde at her behøvede vi ikke at gøde overhovedet, luften var fuld at det skidt alligevel :-)
Mange hilsner
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.