Skrevet af: Lene Jensen, 6. november 2013 kl. 9.39
Jeg har bestilt fældning af nogle store træer i min have og glæder mig til at få mere lys. Desværre er der ventetid på fældningen, og det ser ikke ud til at jeg kan komme til at plante nyt her i november, som ellers skulle være et godt tidspunkt. Jeg er ny som haveejer og har derfor ingen erfaring! Kan det vente til januar-februar eller evt senere endnu med at plante nye træer/buske i hullerne efter dem der skal fældes? Jeg tænker både på laurbærkirsebær, rhododendron og evt nogle bøgetræer.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. november 2013 kl. 12.16
Hej
Ja, principielt kan du godt plante vinteren igennem. Men du kan sikkert regne med at jorden på de tidspunkter vil være frossen, så den ikke er til at grave i. Det sker som regel ret hurtigt efter at vi har fået den første nattefrost. Bortset fra det, kan du ikke købe planter til udplantning i samme tidsrum.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 6. november 2013 kl. 15.30
Rhododendron: de kan omplantes hele året, da de ikke har så dybt rodnet.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. november 2013 kl. 16.21
Hej Freya
Så er det vist klogt at hullerne til rhododendron graves allerede nu - inden jorden er stivfrossen. Der tilføres den nødvendige mængde spagnum. Jeg plejer at bruge 1/2 sæk spagnum til hver plante.
Med venlig hilsen
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 6. november 2013 kl. 20.39
Vent du hellere til foråret med Rhododendron hvor du kan se blomsterfarverne på planteskolen. Det kan være risikabelt at plante Rhododendron i vinterhalvåret. Om vinteren bøjer bladene sig sammen for at forminske fordampningen så de kan klare den kolde tid. Hvis du planter Rhododendron i november-december skal spagnumen vandes godt og grundigt, og kommer der så frostvejr i en periode vil spagnumen blive til en isblok. Planterne kan ikke suge vand, og taber de fleste blade. Så vent.
Rhododendron er en surbundsplante som trives bedst i grov spaghnum med en Ph. værdi på 5-5,5. Blandes der for meget alm. jord i, hæves Ph. værdien og bladene bliver gule.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 6. november 2013 kl. 21.20
Jeg har stort set aldrig brugt spagnum til mine rhododendron, men derimod gran og fyrretop, der har været en tur igennem flishuggeren og efterfølgende lagt i en bunke i ½ år, så det er blevet noget omsat. Det holder jorden porøs længere tid end spagnum.
Skrevet af: Lene Jensen, 6. november 2013 kl. 22.19
Kære alle. Tak for gode svar. Det ser ud til at jeg hellere må vente. Så er spørgsmålet om jeg kan få de planter jeg gerne vil have til den tid. Træfældningsmanden sagde i øvrigt at jeg havde god surbund på stykket på grund af mange nåletræers nedfald og bøgeblade. Men jeg håber jo stadig på at få de træer lagt ned meget snart!
Skrevet af: Mogens; E., 7. november 2013 kl. 9.03
Villy.
Din metode er så afgjort den bedste når man har adgang til nåletræer, og det skåner spagnum resurserne.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 19. november 2013 kl. 11.46
Om foråret har planteskolerne det største udvalg af Rhododendron. Hvis du skal bruge spagnum, så vil det være en god ide' at lægge spagnum ud her i efteråret/vinter så den suger den nødvendige vand og sætter sig. Så er den lige klar til at plante i til foråret.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.