Forum

Klematis på fritstående gammelt æbletræ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. december 2013 kl. 13.54

Jeg vil gerne have en klematis til at gro på mit gamle krogede æbletræ - en rose som New Dawn ville måske være bedre? Jeg kan jo ikke skygge for roden. Træet står i græsplænen.
Med venlig hilsen
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. december 2013 kl. 18.09

Jeg ville foretrække en Klematis. Den rose du nævner kan godt blive lidt stor, hvis den skal være flot og så er pladsen rundt om den døde stamme måske lidt klemt, hvis ikke man vil risikere lidt skrammer fra rosens torne, når græsset slåes. Men den er da også flot, den New Dawn.

Du kan skygge for Klematisens rodhals og mindske fordampningen ved at plante noget bunddække - Hosta f.eks., eller lægge en sten mod syd.

Vander du er det ikke noget problem i det hele taget.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. december 2013 kl. 18.33

Hej Tom
Tak for svaret. Jeg må finde på noget til at skygge med. Måske skulle jeg plante på den side, der næsten altid er i skygge?
Jeg vander aldrig andet end mine krukker. Vores lerholdige jord virker sikkert som en god membran ca. 80 cm nede. Vores græsplæne har endnu aldrig været svedet væk i en tørkeperiode.
Måske er rosen alligevel det bedste bud.
mange hilsner
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. december 2013 kl. 20.09

Jeg vil give Tom ret i at rosen sikkert bliver for stor og at i vil bande den lang væk når i går og slår græs . Jeg vil også foreslår en klematis .
Plant den på nordsiden at æbletræet , i skyggen .

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 12. december 2013 kl. 8.42

Man kan skygge for Clematisen med en potte som er skåret til så stænglen løber i hullet i bunden af potten det gør jeg ved mine Clamtis som får sol.
Du kan bruge både plastik og lerpotte, men det kan være lidt svært at få lerpotten delt pænt.

Nyt svar til emnet »Klematis på fritstående gammelt æbletræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Klematis på fritstående gammelt æbletræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider