Forum

Oversvømmelse/sand

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 13. december 2013 kl. 9.24

Hej. Jeg er så heldig og uheldig at bo ved havet og har i forbindelse med stormen Bodil haft vand i haven. Vandet er forsvundet efter 1 døgn - det har planterne prøvet før uden at gå ud - trods masser af døde regnorme. Men denne gang har havet medbragt tonsvis af sand, flere steder op til ½ m i højden. Er der nogen der ved:
Hvorlænge kan planter tåle det store tryk på rødderne, før de dør. Da det kun er mig, der flytter sandet , vil det tage lang tid, før alle planter er fri. Så jeg er startet med udvalgte planter, men ikke stresse, hvis planterne allerede er døde nu. Det drejer sig bl.a. om roser af forskellige slags, gingo b., rød hyld, bøgehæk, hjertetræ, stjernemagnolia masser af stauder etc.
MVH Benedicte

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. december 2013 kl. 12.25

Jeg tror at det er svært at svare på . Det afhænger af flere faktorer bl.a. hvor meget salt planterne udsættes for og hvor meget de kan tåle . Jeg vil tro at der i sand også er meget salt heri .
Det eneste du kan gøre , og det er nemmere sagt end gjort, er at få fjernet så meget af sandet som muligt og håbe at regnen skyller /opløser saltet med tiden. Jeg kan ikke se at du kan gøre meget andet . Du kan måske sende vorherre en positiv tænke , men om det hjælper?......

PS Det forbandet ved saltet er at det ophobes i jorden så det med tiden gøre jorden gold og man kan ikke gøde eller skylle sig ud af problemet.
Problemet vil være det i mange år frem .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. december 2013 kl. 17.26

Hej.

Du nævner ikke hvor i landet, du bor. Der er meget forskel på saltholdigheden fra nordkysten af Sjælland til Østersøen og inderfjorderne.

Hvis det er meget salt, kan du sammenligne virkningen med vejvæsernes spredning af salt udenfor vejbanen.

Det afhænger også af, hvor meget nedbør der kommer hen over vinteren, og om det er sand eller lerjord.

Planter har også forskellig følsomhed overfor salt. F.eks. tåler asparges og beder (rødbede o.a.) temmelig meget.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 18. december 2013 kl. 7.01

Hej tak for svar
Jeg bor på <nordfalster på Vest siden af den gamle Storstrømsbro, mit indtryk er at der ikke så saltholdigt vand, men har facts.
Jeg har boet her over 15 år og haft oversvømmelse flere gange af grunden - mere eller mindre. Denne gang er det anderledes, fordi der er kommet så meget sand med ind over diverse planter. Så jeg ved jo, at træer dør, hvis der lægges jord over deres rødder, mit spørgsmål er derfor over hvor lang tid, før plantedød - er det dage, måneder eller...
Jeg vidste ikke, at saltet ophobes i jorden - så tak for den viden. Jeg ved bare, at mine planter trives overmåde, og troede, at det var/er havets gødning = tang, der har givet mine planter deres frodighed.
Min jord er nogen steder fed lerjord, andre steder fyldt med sand.
VH og god jul

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. december 2013 kl. 9.27

Jeg mener , at det er stammen på træet der ikke kan tåle at få jord/sand op omkring sig , og ikke så meget selve rødderne.
Fjern i første omgang sandet lige omkring stammen.

Og så går træet ikke ud sådan lige over en nat, men sygner langsomt hen.

Vh. Hans

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. december 2013 kl. 10.06

Det kan tilføjes, at mange buske bare vil sætte nye rødder på den del af stammerne, der nu er dækket til.

Det er det samme som der sker, når man nedkroger grene til formering.

Bøgene er nok nogle af de mest følsomme for tildækning.

Vh. Hans

Nyt svar til emnet »Oversvømmelse/sand«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Oversvømmelse/sand

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider