Forum

Tips vedrørende flerårige blomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersson, 6. januar 2014 kl. 9.44

Jeg har en liten flekk jord foran mitt hus (ca 11m X 3m)
Bedet er lett skrående, og har ca 20cm jord. Under jorden er der en fiberduk, og under fiberduken er der stein.

Jeg ønsker tips om hvilket type flerårige blomster som kan passe i bedet.
Det hadde vert helt optimalt om de kunne bli så tette at de hindre ukrutt i at vokse opp i bedet :-)
Jeg har LED plantelys, og har fin mulighet til at så innendørs nu så de er klare til utplanting når foråret nærmer seg :-)
Som i sikkert kan se på skriften, så bor jeg i Norge (Litt syd for Oslo)....Jeg er Dansker men har vert i Norge så mange år at det danske skriftspråket er helt kaputt :-)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersson, 6. januar 2014 kl. 9.47

Jeg glemte at skrive at bedet ligger mot Vest, og at den nok ikke får den sterkeste Sol :-)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 7. januar 2014 kl. 21.03

Hej Lars, Det lyder spændende, - og lidt svært synes jeg. Det er jo så begrænset hvor dybt rødderne kan gå, men jeg tænker at "krukke"planter og ikke mindst alpine planter vil trives, netop fordi jordtemperaturen ikke vil blive voldsomt høj, så jeg ser det som en god ting at solen ikke står og brager på bedet.
Jeg vil foreslå Campanula, det er en stor familie, men jeg tænker på den der er lille, lav og flerårig, og breder sig en del med tiden. den blomstrer villigt.
forårsløg; krokus, tulipan osv.
men også husløg, liljekonval, alm. eller skovjordbær, primula, nellike, og der findes sikkert en storkenæb der ikke går i dybden for at kunne trives.
jeg synes også du skal plante noget der er stedsegrønt, jeg kender et par, men ved ikke hvad de hedder :-( (stor hjælp, ikke) det er ikke vinca (vintergrøn) eller hasselurt, de er ok, men dem vil jeg ikke anbefale, for de vokser nærmest invasivt, men så er bunden da dækket.
hilsen Anne

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersson, 8. januar 2014 kl. 11.29

Takk skal du ha Anne :-)
Du kom med mange gode forslag, så nu er Google min venn :-)

Hvor vil du anbefale at jeg kjøper frø? (Altså på nettet :-) )

Det var en stor hjelp, for nu har jeg et utgangspunkt :-)

Vennlig hilsen
Lars

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. januar 2014 kl. 14.00

Hej Lars,
jeg har sendt dig en mail. Måske andre har gode forslag, krydderurter eksempelvis?
Hilsen Anne

Nyt svar til emnet »Tips vedrørende flerårige blomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tips vedrørende flerårige blomster

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider