Skrevet af: A.M. Thomsen, 3. februar 2014 kl. 16.25
Jeg har et fire år gammelt æbleespalie. Den vokser rigtig godt og ser ikke ud til at være syg. Men den kommer ikke med blomster og altså ingen æbler. Hvad kan der være galt ?
Skrevet af: Mette Lund, 3. februar 2014 kl. 17.12
Er der bestøversorter der blomstrer samtidigt i nærheden? Espaliertræer blomstrer nogen gange lidt tidligere end andre træer.Ellers må du få fat i nogle blomstrende æblegrene og sætte i en spand under espaliertræet når det blomstrer.
Den tidlige blomstring kan også gøre blomsterne mere udsatte for nattefrost.
Skrevet af: Jens Knudsen, 3. februar 2014 kl. 20.26
Jeg havde i min tidligere have sat et ferskentræ og i en alder af 4-5 år groede det fint på alle måder, men der kom meget få blomster på det i det meget tidlige forår. Jeg nåede ikke at lege bi med de få blomster og fik aldrig nogen ferskner,
Jeg fortalte min meget gamle far, at jeg havde besluttet at fjerne træet og årsagen for min beslutning.
Han overtalte mig til at afprøve en gammel metode, han havde hørt omtale. Nemlig at skære en 2 cm barkring af på halvdelen af stammens omkreds lige over jordoverfladen.
Selv om jeg var skeptisk over denne ret usædvanlige metode gjorde jeg forsøget i stedet for at fjerne træet.
Næste forår var der rigtigt mange blomster og jeg fik travlt med at lege bi med en blød pensel. Der kom rigtigt mange utroligt gode ferskner.
Vi fik derefter en anden bopæl, så jeg ved ikke om det bare var første år det virkede.
Kender nogen denne metode og vil i anbefale at der gøres noget lignende med æbletræet i starten af denne tråd?
Skrevet af: Henry G., 3. februar 2014 kl. 20.39
Hej A. M. T. Når et træ gror rigtigt godt, kommer der sjældent blomster/frugter på, derfor absolut ingen gødning eller lign. og hvis det er muligt at lade træet tørste af og til, derefter vil de første æbler snart indfinde sig.
Mette når et træ ikke blomstrer, hvorfor skal der så bruges grene til bestøvning. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Mette Lund, 4. februar 2014 kl. 9.12
Der var jeg vist lidt for hurtig! Uden blomster nytter det selvfølgelig ikke noget!
Skrevet af: A.M. Thomsen, 4. februar 2014 kl. 14.29
Tusind tak for jeres svar. Nu har jeg da noget at arbejde med :-)
Skrevet af: Jens Knudsen, 4. februar 2014 kl. 14.57
Hej AMT og Henry.
Jeg vil tro Henry har ret i dit træ har for gode dage og bruger sin gode betingelser til bare at vokse sig stærk.
Det var sikkert det samme, der var problemet med mit ferskentræ Jeg havde let adgang til at bruge hestegødning i min tidligere have. I dag ville jeg ikke have lavet dette overgreb ved at såre et træ på den måde med skæring i barken. Man kan jo sulte det på anden måde f.eks erstatte jord med ringere, mindre vand elle grave ned og klippe en rod over.
Det kunne også være AMT havde været så ivrig med at tildanne træet til espalie, at alle frugtknop dannelser er beskåret eller skadet under processen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.