Skrevet af: Asger Hvid, 9. februar 2014 kl. 13.31
De ser så smukke ud på billeder?
Men har i nogen erfaringer medlem?
Har læst de evt. Skal vinterdækkes og at de let fryser tilbage.
Og jeg havde tænkt mig det skulle stå midt i vores store have, hvor det måske får for meget vind...
Mvh Asger
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. februar 2014 kl. 17.35
De første par vintre vil lidt dække hjælpe.
Alt efter hvor du bor vil den hurtigt komme over den lavtliggende frost (ca 2m). Derefter skulle den kunne klare sig.
Den skal have læ, da de store blade ellers vil blæse i stykker.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 17. februar 2014 kl. 21.59
Hej Asger.
Jeg plantede et sidste år og er spændt på at se om det er frosset tilbage, men vinteren har været mild heldigvis.
Jeg prøvede at læse en masse om det inden og mine råd er: køb så stort et som muligt med det samme, så er det tykkere og sandsynligvis mere froststærkt, plant det tidligt på sæsonen så det kan nå at vænne sig til det danske klima (de fleste er fra Italien eller Holland), køb et med potte (ikke barrodet - jeg købte et barrodet først, der var stendødt), sørg for læ og en relativ varm plads.
Jeg købte mit på Aldershvile Planteskole til en rimelig pris og det var en pind på næsten 4meter, men voksede allerede første år og forgrenede sig en del...
Held og lykke med det!
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Asger Hvid, 20. februar 2014 kl. 9.46
Det lyder rigtig spændende.
Jeg går ud fra du har plantet det sydligt.
Men hvor langt er der fra dit kejsertræ til omgivende træer?
Vores baghave er stor og der er måske 20-30 meter til de andre store træer.
Må jeg spørge hvad du har giver for det?
Det er vel dyrt med den højde.
Mvh Asger
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. februar 2014 kl. 14.04
Hej Asger.
Det kostede omkring 900kr, men det er som sagt en pind uden sidegrene , det er der så kommet over sommeren. Afstanden til mine andre træer er meget lille - mine ønsker til arter er større end min grund;-) Der er max. 5meter til andre træer, men min plan er at det skal opstammes lidt og vokse hen over de andres kroner, så i den sammenhæng har du rigeligt plads...
Held og lykke med det:-)
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Asger Hvid, 20. februar 2014 kl. 15.36
Ja, jeg tænkte også mere om det kom til at stå for udsat for vind og vejr når der var så langt til de omgivende træer...
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 3. marts 2014 kl. 20.42
Hej Asger,
Det er ikke umuligt at vinden bliver et problem, men det er svært at komme med et reelt bud på, måske er det lidt selvbegrænsende for hvor meget det vokser i højden, hvis bladene rives i stykker af vinden hvis de kommer for højt op...
Nogle har det som bladplante, hvor de klipper det ned til f.eks. 1,5-2meter hvert år - så bliver bladene endnu større (op til 50cm i diameter), men kommer så ikke op i vindudsatte højder, dog kommer der ingen blomster på denne måde, og det er jo synd...
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Helle Kaiser, 30. oktober 2014 kl. 21.27
Hej
Jeg har fået et lille kejsertræ af en kollega,som selv har fremdyrket det. Det er nu ca 1m højt. Jeg har plantet det ved en lille bæk,men er nu kommet i tvivl om det står for fugtigt? Og er risikoen for stor for tilbagefrysning?
Venlig hilsen Helle
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 7. november 2014 kl. 8.52
Hej Helle.
Jeg ved ikke om risikoen for tilbagefrysninger skulle være større ved at du har plantet det ved en bæk, nok snarere tværtimod.
Rødderne vil dog gerne, som de fleste have et godt dræn, men når det er sagt er det et relativt tørstigt træ.
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Helle Kaiser, 7. november 2014 kl. 9.51
Hej Anders
Tak for dit svar. Jeg tog nu en beslutning og flyttede træet til et mindre fugtigt sted,hvor det også står i læ. Så må jeg bare fjerne de andre vildtræer efterhånden som kejsertræet vokser til.
Kh Helle
Skrevet af: Svend Høst, 9. november 2014 kl. 14.01
Er der nogen her der har erfaring med at så kejsertræ , har lige købt en portion frø.........
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. november 2014 kl. 8.15
kom dem i køleskab og så dem i marts
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.