Forum

Gode ideer efterlyses!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 15. februar 2014 kl. 10.40

Jeg har et stykke jord, som er beliggende mod vest, mellem huset og en solterrasse. får fuld sol, fra middag til sol går ned.
Jeg har brug for gode ideer til beplantning.
Jeg tænker at det skal være så vedligeholdelsesfri som muligt. Med dug og flis.
Det må gerne være smukt, med blomstrende buske evt.
Også kønt når sneen falder.
Kan nogen hjælpe med ideer?
På forhånd tak.
Tove Buskbjerg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Hermansen, 15. februar 2014 kl. 13.24

Hej Tove.
Jeg synes at græsser er utrolig smukke, og de findes i alle mulige afskygninger, former og farver. De er også meget smukke om vinteren og kan kombineres med stauder, buske og bunddække i harmoniske farver. Der findes bøger om græsser, se evt. på biblioteket inden du køber. I ugebladet Søndag, uge 38 2013 er der fine billeder af sådanne bede. Der findes helt sikkert nogle arter, som kan tåle fuld sol og varme. God fornøjelse med dit bed.
Venlig hilsen
Lone H.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. februar 2014 kl. 20.20

Eller lavendel?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 15. februar 2014 kl. 23.16

Eller sankt hans urt- de er også kønne om vinteren.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 16. februar 2014 kl. 13.15

Tak for indlæg. Jeg skulle have skrevet hvor stort et jordstykke det drejer sig om.
Jordstykket et 8m X 5m.
Jordstykket er omkranset af en støbt sokkel på 10 cm i højden. Den skulle gerne dækkes af planter.
Venligst Tove

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Sørensen, 17. februar 2014 kl. 22.19

Hej Tove et pænt stort stykke. Jeg syntes at det er trist med bark flis, når det er så tæt på terrassen. Her er mit forslag 2 m fra terassekanten sætter du en lav buksbom hæk der bugter sig fra den ene side af bedet til den anden side. Den del der er tættest på terrassen plantes bunddække vinterglans. Jorden skal være surbund. Foran buksbumhækken i den ene ende plantes 2 græsser transparent og i midten en stor flad krukke med geranium max frei. i den anden ende en opstammet syren (syd). Bag buksbum hækken plantes hortensia limelight 3 stk. Dernæst 4 m med potentilla hvid, i midten af dem 1 sommerfuglebusk blak Night. Herefter 5 stk. Rose rapsody in blue. Slut af med en bred kant af salvie (syd). Det lyder af en masse vedligehold, men planterne lukker godt og der er blomster og grønt hele året. Buksbom hækken skal kun være ca 40 cm høj. Håber det kan inspirere dig.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. februar 2014 kl. 8.52

Hej Tove Lyng

Lige en enkelt kommentar til Sanne Sørensens forslag:
Måske kan Vinterglans ikke trives helt godt i fuld sol fra middag til aften - det er en skovbundsplante fra løvskov og vil derfor trives bedst med vandrende skygge.
Hvis du vælger at forsøge med den alligevel kan du med fordel give den jordbundsdække med havekompost eller kompost af vissent løv.
Derved kan du undgå at indkøbe sphagnum til formålet - det er en begrænset ressource i naturen....

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 18. februar 2014 kl. 16.03

WAUW..... Sanne! Meget inspirerende!!!
Et rigtig godt forslag. Det lyder meget smukt og afstemt. Hvad med vinterjasmin eller andet? jeg tænker også noget efterårsløv?
venligst Tove

Nyt svar til emnet »Gode ideer efterlyses!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gode ideer efterlyses!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider