Forum

Abetræ – vinterdækning af hvornår?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 17. februar 2014 kl. 22.14

Kære forum.

De irriterende abetræer - årsag til konstant bekymring - er det ikke deres langsomme vækst, så er det mulige frostskader...

Jeg har lagt mærke til at de ikke frostdækker de ca. 1,2meter høje træer i Landbohøjskolens have - der er godt nok mildt derinde, men der er vel stadig barfrost.

Kan man sige at træet skal have en specifik størrelse før man ikke behøver vinterdække det mere (hvor højt/gammelt?) eller vil der til enhver tid være risiko for barfrost, ligegyldigt hvor stort det er?
Jeg overvejer at fjerne min tipi omkring mit 0,5meter høje træ (der blev plantet ud for tre år siden), da det ser ud til at frosten (indtil videre) er et overstået kapitel. Jeg overvejer i stedet at sætte en solskærm op mod syd for at tage den kraftigste sol, men det er vel kun et problem hvis jorden er frossen...

Hvad gør I og hvad er jeres erfaringer?

Venlig hilsen
Anders

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. februar 2014 kl. 10.34

Hej Anders

En solskærm giver mening i forhold til stedsegrønne og barfrost, men hvad består din "tipi" af?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 19. februar 2014 kl. 11.59

Hej Tom.

Tipien består af 3-4 pinde med ukrudtsdug "syet" sammen omkirng og lidt grangrene inderst.

Jeg har dog fjernet det nu, da der ikke er frost og heller ikke ret meget sol lige pt., så risikoen skulle være til at overse. Så må jeg sætte tipien på igen hvis der loves frost i vejrudsigten;-)

Venlig hilsen
Anders

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 19. februar 2014 kl. 14.02

Jeg bruger regnvandstønderne til at dække de frostfølsomme planter , når det er frost , de står alligevel med bunden i vejret vinteren over.
Abetræet bliver vinterhårdfør med alderen , skal dækkes i de første år.......

Peter A.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. februar 2014 kl. 20.23

@Anders

Jeg ville nok på den lange bane prioritere tilgængeligheden af vand frem for at reducere fordampningen. Ved små planter er begge dele overkommeligt, men så snart der kommer lidt størrelse på, begynder det at være en krævende opgave at skærme planten/ træet mod vind og sol.

Ved at holde jorden omkring planten frostfri, kan du sikre tilgængeligheden af vand også via vanding - selv i frostvejr.
Et tykt lag organisk materiale i en passende diameter (en meter ved det lille træ), vil give dig frostfri jord i en stor del af vinteren.

@Peter
Jeg har flere gange hørt om frostskader på større abetræer, så jeg tror ikke, at man skal glemme at beskytte sit abetræ bare fordi det bliver ældre. Selvfølgelig vil et større rodnet give en større tilgængelighed af vand, men åbenbart ikke nok, hvis man skal tro de mange beskrivelser af frostskadede abetræer.

I øvrigt gælder problematikken omkring barfrost jo alle stedsegrønne.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 3. marts 2014 kl. 20.37

Hej alle.

Tak for alle svarene og hjælpen!:-)

Venlig hilsen
Anders

Nyt svar til emnet »Abetræ – vinterdækning af hvornår?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Abetræ – vinterdækning af hvornår?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider