Forum

Gødning af roser – allerede?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 25. februar 2014 kl. 8.57

Kære forum

Jeg anlagde sidste år et bed med remonterende historiske og engelske roser. De skal gødes med Animix-gødning/øko.

Sidste år fik jeg af haveselskabets konsulent oplyst, at man skulle gøde remonterende roser første gang i slutningen af marts eller når man kan komme i jorden, og det kan man jo allerede nu. Flere roser har allerede fået blade.

Jeg tænker, at der ikke giver mening at vente med at gøde dem, da jorden er tøet op, og gødningen jo tager tid at opløse.
Hvad siger I?

Mh. Marie Louise

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 25. februar 2014 kl. 14.14

Hej Marie Louise.

Jeg har også tænkt, at det var fornuftigt at gøde allerede nu, hvor jeg kan se, at så mange planter er i god vækst, men så fandt jeg følgende oplysning på nettet:

Når jordtemperaturen er under 8 grader, arbejder jordens mikroorganismer ikke, og omsætter derfor ikke gødning.

Og da jordtemperaturen nu, ligger på ca 5 grader, vil det nok være en god idé at vente lidt.

Hilsen AG.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 25. februar 2014 kl. 18.08

Hej AG

Tak for svar.
Jordtemperaturen er altså vigtig for omsætningen, selvfølgelig, ja.

Gad vide, om der vil ske noget ved, at næringsstofferne ophobes på jorden, inden den er varm, når man bruger øko. gødning i form af omsat dyregødning, i korrekt dosis? Den type gødning frigiver jo næringsstofferne lidt efter lidt.

Men jeg måler temperaturen og følger dit råd. Under alle omstændigheder kan der ikke være længe til jordtemperaturen er steget med det fine vejr.

Mvh. Marie Louise

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. februar 2014 kl. 15.20

hej Marie Louise du kan godt give dine roser gødning nu. Hvis du har mulighed for at få heste- eller kogødning i efteråret, vil det være en god idè, at lægge et godt lag mellem roserne, og lad ormene ordne "nedgravningen" året efter, så sparer du på lugningen, og kan nyde roserne. Hilsen Henry G.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. februar 2014 kl. 17.49

Nok et lidt retorisk spørgsmål:

Må havefolk lade husdyrgødning ligge oven på jorden i længere tid med risiko for fordampning og tab af næringsstoffer?

Udenfor havehækken skal det nedbringes i jorden indenfor 6 timer ;-).

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 27. februar 2014 kl. 18.22

Hej Hans

Jeg er ikke rigtig med. Hvad skulle problemet være?

Jeg vil bruge noget ca. 1 år gammelt komøg til dels at grave ned i bede og dels kultivere let ned i det øverste lag som en slags overfladekompost. Desuden senere supplere kogødningen til roserne med animix, når møget er optaget/forsvundet.

Tak for svar, Henry G.

Mvh. Marie Louise

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. februar 2014 kl. 19.10

Hej Marie Louise.

Her er ordret hvad der står på den netside jeg fandt om gødning:

"Hvis du gøder, når jordtemperaturen er under 8 grader, arbejder jordens mikroorganismer ikke og omsætter derfor ikke gødningen, så planterne kan udnytte den. Det betyder, at en stor del af gødningen siver ned i jorden til grundvandet"

Derfor er min tanke, at det er spild af energi og penge at gøde for tidligt :-)

Hilsen AG

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. februar 2014 kl. 19.34

Hej Hans når vores "gæstehund" lægger klatter i haven, får klatterne lov til at ligge til de forsvinder af sig selv, det samme med hønsenes efterladenskaber. Jeg tror ikke der er nogen, der kan forlange, at det skal graves ned i løbet af 6 timer, men måske er det noget andet, hvis en bonde kører 10 ton gødning eller gylle ud på marken ang. nedsivning og fordampning. Henry G

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. februar 2014 kl. 20.01

Hej Anne G. Hvorfor vil du egentlig sætte microorganismer i gang med at nedbryde en vandopløselig gødning? Kan man ikke bruge regnorm i stedet, de er allerede i fuld gang. Når man begynder at give gødning nu, vil gødningen sive langsomt ned i jorden, før der kommer kraftige regnskyl i foråret, der eventuelt flytter gødningen. Henry G.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. februar 2014 kl. 20.16

Hej Henry G.

Kun en enkelt sidste bemærkning:

Har du regnet på mængderne pr. m2 ;-).

H P

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. februar 2014 kl. 20.23

Hvis vi i tråden taler om "organisk gødning" er det jo rigtigt, at mikroorganismer og regnorme m.m. (langsomt) nedbryder det organiske materiale og derved frigiver næringsstoffer til planterne. Processen går generelt langsomt og ved lave temperaturer rigtig langsomt. Det organiske materiale udvaskes ikke - kun de frigivne salte/ ioner, og derfor er udvaskningen jo relativt lav i forhold til en handelsgødning, der netop består af vandopløselige salte.

Marie Louise har da helt ret i min optik, hvis roserne skal leve af de næringsstoffer som tilføres via nedbrydningen af den organiske gødning og ikke af handelsgødning/ kunstgødning, som er tilgængelig med den første regnbyge....

Bruger man kunstgødning er det for tidligt at gøde roserne nu - helt klart. Der er jo ingen vækst overhovedet på nuværende tidspunkt.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. februar 2014 kl. 21.05

Hej Henry.

Jeg vil ikke sætte mikroorganismer i gang :-)

Jeg fortæller bare Louise, hvad jeg har læst om gødning,fordi jeg synes, det lyder fornuftigt.

Hilsen AG.

Nyt svar til emnet »Gødning af roser – allerede?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gødning af roser – allerede?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider