Forum

Hvilket træ passer perfekt her?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 2. marts 2014 kl. 0.12

Jeg mangler et godt råd eller flere.

Jeg har en gårdhave hvor jeg mangler et prydtræ, men der er flere krav til det da placering er bestemt.
- det må ikke blive for højt
- det må ikke skygge alt for meget for drivhuset
- ingen kugleformede (kugle akacia mv.)
- gerne et flot og lidt anerledes løv
- ikke nåletræer
- som udgangspunkt et grønt træ uden blomster mv
- må gerne være spiseligt (nøddetræ mv) men ingen frugttræer
- hårdfør
- ikke røn, japansk kirsebær, tjørn

Hvad har I af ideer?

På billedet ses placering, lige bag den store sten :-)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 2. marts 2014 kl. 1.35

Hej Lis D.

Jeg tror, at et Tempeltræ ('Ginkgo biloba') vil passe fint på det sted du har valgt i jeres gårdhave.

Johann Wolfgang von Goethe (28-08-1749, † 22-03-1832) var næsten besat af det træ, som han bl.a. brugte nogle blade fra, for at besnære en meget ung kvinde med: Marianne von Willemer (20-11-1784 i Linz, † 6-12-1860), men det er en skidt historie, der ikke taler om hans gode sider.

Tempeltræet får små blommer, når det er ca. 30 år gammelt. Blommerne kan du ikke bruge til noget (de smager af harsk smør), men bladene kan du lave urte-the af, det er så sundt med the (siges der ;-), ihvert fald kan man købe tempeltræ's piller, bl.a. på apoteket.

Tempeltræet har tolappede blade (ligesom en andefod) der bliver smukt gule ved løvfald, bladenes form kan du bl.a. se på de dåser med tempeltræspillerne i. Du kan jo også søge i Googles søgefelt med navnet, og se en masse foto af træ & blade.
Det ældste tempeltræ jeg har er 35 år, og ca. 10 meter højt, det skygger næsten ikke, det er meget graciøst at se på, og får ingen sygdomme. Det er en af de ældste træsorter der findes, der findes forsteninger af træets blade, ligesom der findes af vandgran ('Metasequoia glyptostroboides').

Hvis du "har grønne fingre", kan du lave stiklingeformering af grene fra tempeltræet.
"Fidusen" ved stiklingefoprmering er, at den lille ny plante så har samme alder som 'ophavet'.
Stiklingerne kan tages med hæl, når skudtilvæksten er stoppet for i år.

Venlig hilsen
Holger Pedersen
3600 Fr.sund
mail: hope@post.tele.dk

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 2. marts 2014 kl. 15.21

Hej Lise.

Du skal da have et Nothofagus antarctica, et Acer griseum eller et Cercidiphyllum japonicum...;-)

Held og lykke med projektet!

Venlig hilsen
Anders

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 2. marts 2014 kl. 18.27

det er lidt svært at se vindforholdene på stedet på det billede. Men hvis det ikke stormer en pilikan så ville et Tretorn træ se flot ud.
Gleditsia triacanthos 'Sunburst'

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 2. marts 2014 kl. 18.54

eller en søjle-bævreasp :-)

Den har jeg selv plantet som solitært/skulpturelt træ i vores have. Den er søjleformet, så den kommer ikke til at skygge hele haven til - og så har den en karakteristisk lyd, når vinden tager i bladene - den rasler.

:-)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. marts 2014 kl. 1.53

Tjørn- de bliver ikke store. de har spiselig bær. Rødtjørn formerer sig ikke. Hvidtjørn kan- og den dufter vidunderskønt. De kan beskære hårdt. Hvis man vil.

Sølvløn- er også smuk, og bliver til et mindre træ. Den hvide (sølvfarvede) bladunderside gør, at de ser utroligt smukke ud i efteråret- som om de er i blomst. Kan beskæres hårdt.

Røn. Rønnen er et smukt træ, bær (til gele eller snaps)- blomster i foråret- og bærklaserne er også pæne.

Men, hvis du vil have hassel, så vælg storfrugtet hassel. Nøddebuske er kun gode fordi, de bærer nødder.

Du kan også plante noget, der vokser langsomt- eg fx. Det tager maange år før, det er et stort træ.

Mvh
Pinny

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 3. marts 2014 kl. 10.12

Tusind tak for jeres gode bud på det kommende træ til min gårdhave, jeg har googlet og set alle jeres forslag og står nu mellem følgende:

- Papirbark Løn
- Almindelig hjertetræ
- Rødtjørn eller Hvidtjørn
- Japansk Løn
- (evt. kugleahorn)

De andre var også smukke men mange af dem bliver for store. Jeg fandt også denne artikel som virkelig var nyttig
www.bolius.dk/valg-af-traeer-og-buske-til-den-nemme-have-19319/

Nu må jeg i tænke boks, lige nu hælder jeg vist mest til Hvidtjørn (selvom jeg ikke ville have tjørn i første omgang) og papirbark Løn.

;-)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 3. marts 2014 kl. 20.30

Hej Lise.

Det lyder spændende!

Papirbarkløn er relativt dyr at få i en ordentlig størrelse da den er langsomtvoksende, til gengæld er den rigtig flot, både med og uden blade.

Hjertetræets blade har en fantastisk dejlig, sødlig duft af kanel særligt ved løvfald og er flot hele året - den kan både får flerstammet og enkeltstammet og må ikke tørre ud.

PS: Sydbøgens blade dufter også og det er et meget elegant og letløvet træ.

Jeg glæder mig til at høre hvad du bestemmer dig for:-) Du kan godt høre hvad jeg mener du skal vælge, ikke?...;-)

Venlig hilsen
Anders

Venlig hilsen
Anders

Nyt svar til emnet »Hvilket træ passer perfekt her?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilket træ passer perfekt her?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider