Forum

Hurtigt voksende klatreplante.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ahmed Al-Shakerchi, 11. marts 2014 kl. 12.51

Hej med jer,

Jeg læste en artikel herinde fornylig hvor planten " tobakpibeplante" var nævnt, en fætter der vokster meget stærkt og ser meget frodig ud med en pæn grøn farve der er ikke alt for mørk.

En af vores have sider grænser op til en mekaniker, hvor det første 1,5 - 2M er beton og ovenover kommer der træ hegn, grim at se på. så har gået og kigget efter noget der virkelig vokser stærkt. og samtidig noget jeg gider se på :)

Jeg har prøvet at finde noget der ser "blød" at se på røre ved og ikke få den der mørke grøn farve, da jeg har en i hunde gården der vokser derud af men kan ikke li den overhovedet.

MEn vil høre om den vil klare det? eller om i evt. kender andre alternativer?

& hvor kan jeg skaffe sådan en tobakspibeplante hen evt.?

VH Ahmed.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 11. marts 2014 kl. 13.37

Hej Ahmed,
Hvis du prøver at google den, kan du både se billeder af den (og den bliver stor!), og se, hvor du kan købe den på nettet eller i nærheden af, hvor du bor.

Held og lykke med den!

Elsebeth

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 11. marts 2014 kl. 20.16

Tobakspibeplanten er dejlig og den vokser virkelig vildt, men du skal være forberedt på den er en lidt langsom starter. De første par år synes jeg den står stille men så tager fanden ved den. Jeg har to, der står i skygge op af en grim mur under en carport. De fik lidt vand i starten, men nu får de bare det de kan hente under fliserne. De dækker muren og har fundet ud og op over taget. De kan fåes i alle planteskoler.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. marts 2014 kl. 20.21

De første par år er der ikke noget der gror hurtigt, med mindre det er et-årige...

Når du er igang med at google, så prøv også at finde billeder af klatrehortensia. Hvis du laver et espalier væggen, kan det blive flot både sommer og vinter.

Det samme gælder blåregn.

Uanset hvilken flerårig plante du vælger, skal du væbne dig med tålmodighed - det tager nogle år inden den grimme mur er dækket.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. marts 2014 kl. 10.57

Arkitektens trøst er heller ikke hel tosset . Den tåler tilmed en tur med hækkesaksen hvis den bliver for stor .

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 13. marts 2014 kl. 20.08

tobakspibeplanten vokser altså ikke særlig hurtigt, når den først tager ved er det ok, men den kan godt være noget sen i aftrækket. Vil du have et hurtigt resultat, så er arkitektens trøst løsningen, men så døjer du også med den for evigt. Jette

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ahmed Al-Shakerchi, 14. marts 2014 kl. 9.50

Tak for alle jeres svar, jeg har læst lidt om den der Arkitektens trøst, og for mig minder det lidt om "Efeu" i udseende så der er jeg stået af,

Jeg skal ned til XL Byg el. en havecenter og se om jeg kan se på Tobakpibeplante, umiddelbart ligner det at det bliver den, da på billeder synes jeg den er flot. - det kan godt vøre at den vokser langsommere end arkitektenstrøst el. andre. men synes ikke man skal gå på krompromis med udseendet :) det en side jeg glor på hele tiden når jeg er i haven. så det skal være noget man gider se på.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. marts 2014 kl. 19.22

Ja, man kan lige så godt få noget pænt. Ellers kan du altid plante den anden senere. Så kan de supplere hinandens blomstring.

Eller måske rådhusvin, som er meget smuk om efteråret.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2014 kl. 19.30

Der findes en bog om slyngplanter, tror nok at det er politikens forlag, der har udgivet den og heri er der mange at vælge imellem .
Men det skal være en som i kan holde ud og se på .

Nyt svar til emnet »Hurtigt voksende klatreplante.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hurtigt voksende klatreplante.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider