Forum

Rhododendron… rust?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian Harrington, 30. marts 2014 kl. 18.29

Hej

Denne rhododendron er blandt den flotteste i haven - når den blomstrer og i mange måneder derefter.
Perioden op til blomstring er knap så betagende - den får noget, der ligner rust og jeg er altid bekymret for om den går ud, men så kommer blomsterne, og umiddelbart efter flotte nye grønne blade.
Den står i surbund sammen med en magnolie, der stortrives - får gødning og hvert år tilføres ny sphagnum.

Nogen ideer?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. marts 2014 kl. 20.20

Det ligner en Catawbiense Grandiflorum som er en af de mest hårdføre vi har. Den kan i sjælne tilfælde få rust.
Er det en Blue Boy, som skal stå i let skygge, er den mere udsat for rust.
Brune/røde pletter ses tit på især de nederste blade på svækkede planter om efteråret. Oftest vokser planten fra det. En omplantning og fjernelse af de inficerede blade vil hjælpe.
Er der derimod små gule pletter på bagsiden af bladene skal der bruges et sprøjte middel.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. marts 2014 kl. 23.10

Vil du ikke anbefale ham at bruge komulus mod skurv?.
Ecostyle sælger det .

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. marts 2014 kl. 11.12

Vi skal jo helst ikke nævne kemikalier her i økoriget.
Man kan blive bandlyst.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. marts 2014 kl. 12.38

Komulus er netop godkendt til økologisk dyrkning. Men ellers har du ret.
Komulus er i virkeligheden bare svovl , som man også kan bruge mod forskellig svampeangreb på roser . Sam skurve angreb på æbler .

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. marts 2014 kl. 21.38

Det lyder godt, Søren.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 1. april 2014 kl. 18.54

Hvis det er rust så ses gule pletter på undersiden af bladet.
Det ligner dog mest af alt normale brune pletter på en plante der er svækket i en eller anden forstand. En omplantning og gødning kan afhjælpe problemet.

Det iøvirgt sorten 'Azurro'. den blomstre forholdvist sent...
picasaweb.google.com/108313264807448176573/STORERHODODENDRONHYBRIDER#5830341670462591762

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 1. april 2014 kl. 19.00

"Det ligner sorten Azurro", skulle der stå. Jeg kan jo ikke være helt sikker, men jeg tror det er et godt bud.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Harrington, 1. april 2014 kl. 19.29

Det er ganske rigtigt en Azurro ... En stor en af slagsen så den er svær at plante om. Får årligt et par sække sphagnum tilført og noget gødning. Blomstring er altid spektakulær.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 1. april 2014 kl. 21.23

hmm. tja. topdressing kan nok ikke afhjælpe problemet. Hvis det var min ville jeg tilføre mindst 300 liter Rhododendronjord. Enten ved at grave den op og lave et større hul til den eller hvis det ikke er muligt at løfte den, så grave en rende rundt om "rodkagen" hvor den gamle spagnum ligger. Derefter ville jeg give den et ordentligt skud gødning ca. 200 gram Rododendron amimex nu plus en håndfuld NPK (12-5-14 eller 14-3-18.. dvs. en universielgødning til de fleste planter). Gødningen skal spredes jævnt rundt under planten.
Næste og sidste gødning skal være mellem 15 juni-1 juli. Brug her 3 håndfulde NPK gødning til en plante i din str.
Derefter skal den "bare" holdes med vand. Prøv at være ekstra god ved den i år og give den en ekstra spand :)

Man kan selvfølgelig også forsøge sig med at forsure jorden på anden vis. Jeg har bare ikke praktike erfaringer med dette.

Nyt svar til emnet »Rhododendron… rust?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rhododendron… rust?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider