Forum

»Huller« i rosenbedet – genplantning?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Petersen, 3. april 2014 kl. 13.01

Hej Forum!

For 5 år siden anlagde jeg et flot 2½ x 6 x ½ meter stort højbed i haven til roser. Det blev fyldt med 8 m3 færdigblandet rosenjord og tilplantet med Ingrid Bergmann, Allotria og Flora Danica (den sidste er klart den smukkeste!).

Desværre har jeg nok ikke været så flittig med vinterafdækningen, så flere roser er gået ud og der er kommet "huller" mellem Ingrid Bergmann og Allotria roserne. Værst er det gået for Flora Danica, hvor næsten alle er gået ud. De sidste 2 vintre har været ganske hårde hos os i Nordsjælland!

I år har jeg så afdækket med spagnum-tuer og alle roser har overlevet og skyder nu.

Så er der alle hullerne tilbage - hvad gør jeg?
Jeg har ikke lyst til at køre 8m3 god jord på lossepladsen og halvdelen af roserne står jo fortsat pænt! Jeg gravede rod-rester op sidste forår og satte tagetes på de tomme pladser, men det er jo imellem de overlevende roser, så jeg er i tvivl om det gør den store forskel.

Jeg har brug for et godt og hurtigt råd - foråret er kommet hurtigt og tiden er knap. Og så vil jeg nødigt bruge en formue på nye roser, hvis de alligevel ikke klarer sig!

Ethvert godt råd modtages med glæde!
Anders

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. april 2014 kl. 7.48

skift en spand jord de steder hvor du skal genplante

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Petersen, 5. april 2014 kl. 16.18

Hej Mogens!

Mange tak for dit svar, men er det virkeligt nok at skifte en enkelt spand jord pr. plante? Ud fra dit alias, så ved du jo nok, hvad du taler om! Men når man læser rundt omkring får man jo nærmest indtrykket at al den gamle jord skal køres væk som "farligt affald", før der kan plantes roser igen ;-)

Med venlig hilsen
Anders

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. april 2014 kl. 18.06

gyldendals store havebog anbefaler at man skifter jorden i et hul på 60 cm i diameter og 45 cm i dybden, så det er nok omtrendt det samme som Mogens siger.

Du kan bare bytte jord med et andet sted i haven. Det er kun roser problemet er for, fordi de udskiller stoffer, der hæmmer andre rosers vækst.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. april 2014 kl. 20.30

En spand er et vidt begreb.
60 x 45 cm. er nok mere en murbalje på 40 L.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. april 2014 kl. 7.45

da det ikke er et gammelt bed er jorden ikke rosentræt så behøver du ikke skifte andet en en spandfuld som jeg regner for 10-12 liter

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 24. maj 2014 kl. 19.03

Mogens det svar ville jeg også give, 5 år er ikke et gammelt rosenbed. Og har du et år renset den jord hvor planterne er gravet op, så skulle der slet ikke være grund til at grave noget op.

Husk at podningsstedet skal være 5-10cm under jordoverfladen.

Nyt svar til emnet »»Huller« i rosenbedet – genplantning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > »Huller« i rosenbedet – genplantning?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider