Skrevet af: Kirsten Wandel, 9. april 2014 kl. 14.25
Mine kejserkroner har stået i haven i over 20 år. For 5-6 år siden delte jeg dem i flere små grupper, hvilket gik fint. Men nu blomstrer de pludselig ikke mere.
De har hele tiden stået i grupper under nogle store pæretræer.
Hvad kan problemet være?
Skrevet af: Mogens; E., 9. april 2014 kl. 19.45
Kejserkronen kan nægte at blomstre. Det kan der være flere grunde til. De røde liljebiller kan være en årsag, men det største problem er ofte dårligt dræn og dermed for megen væde. Det kan også være at løget ikke er plantet dybt nok, det skal ned i 20-30 cm. dybde.
At kejserkronen ikke blomstrer første sæson er ret normalt, men udebliver blomstringen bør man checke løgdybde og dræn. Det kan f.eks. være en god ide at lægge løgene på et lag groft sand og blande jorden omkring løget med sand. Nogle anbefaler at man lægger løget på siden, så der ikke kan samles vand i toppen af løget. Når stilken visner tilbage, efterlader den en stor hulning foroven, og hvis vand samler sig her kan løget rådne.
Hvis kejserkronen stadig nægter at blomstre, kan man gøde den om foråret - eller man kan vælge at flytte løget til et andet sted, efter at planten er visnet ned. Årsagen kan også være, at løgene har bredt sig så meget, at de står for tæt.
Skrevet af: Jette Møller, 9. april 2014 kl. 19.54
Jeg undrer mig også lidt over kejserkroners livscyklus. For et par år siden fik jeg en del knolde, ganske vist om foråret, som jo ikke er det optimale tidspunkt at flytte dem. Men det fik nu være, de måtte leve eller dø. Første forår kom de fint op, men segnede så om igen. Først i år viser de livsduelighed. Måske skal de have en længere pause ved flytning????
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. april 2014 kl. 8.08
de blomstrer aldrig året efter at de er flyttet
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.