Skrevet af: Trine Ulnits, 23. april 2014 kl. 10.37
I dag er mine klematis´dækket ved foden af sten, men jeg drømmer om en lav staude, gerne hel eller delvis stedsegrøn i stedet. Planterne skal kunne tåle fuld sol, og skal helst ikke være al for ustyrlig.
Kom med jeres bedste anbefalinger :-)
- Trine Ulnits
Skrevet af: Freya Grossmann, 23. april 2014 kl. 14.34
Hvad med en storkenæb? Der er utroligt mange slags, så du kan vælge efter højde, sol/skygge, blomstringssæson, bladformer osv. Evt. to slags, som blomstrer forskudt emler en, som blomstrer forskudt af klematissen? Eller suppler med forårsløg (krokus, vintergækker m.fl) til lidt blomstring tidligt.
Jeg er blevet vild med dem! De kan let skaffes som stiklinger (fx her eller via deljorden.dk eller DBA) og breder sig let uden at være aggresive - ellers deler du bare med en anden via ovennævnte kanaler :0)
Jeg har nu ca. 12-15 stykker - alle sammen skaffet sidste år via ovennævnte samt venners haver. Fik fx nogle fine planter sendt fra ham her: www.dba.dk/stauder-diverse-pottede-st/id-1001425514/
Der findes en fin bog på biblioteket kun om storkenæb/geranium.
Skrevet af: Jette Møller, 23. april 2014 kl. 21.39
Hvad med hasselurt?
Jette Møller
Skrevet af: Anne Demant, 23. april 2014 kl. 22.10
juleroser, de er ganske vist afblomstrede, men bladene skygger fint.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. april 2014 kl. 8.22
påskeroser
Skrevet af: Anne Demant, 24. april 2014 kl. 9.33
Off topic, ved det godt :-)
Men Mogens, øh, påskeroser, er det det samme som påskeklokker, som er det samme som juleroser?
Skrevet af: Trine Ulnits, 24. april 2014 kl. 9.35
Jeg har juleroser stående i beddet i forvejen, og hasselurt kan ikke lide direkte sol, har jeg ladet mig fortælle... Og der er sol hele dagen i beddet.
Skrevet af: Anne Demant, 24. april 2014 kl. 10.20
Hej Trine,
ok, hvad med lavendel, eller du kan flytte julerosen, så den stadig, trods afblomstring, gør gavn.
Hasselurt kan godt gro i sol, den bliver bare ikke helt så pæn grøn.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. april 2014 kl. 8.05
anne nu vil jeg prøve at forklare det igen - helleborus niger kaldes julerose helleborus orientale kaldes påskerose - og påskeklokke er en anden helleborus art
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 25. april 2014 kl. 11.03
Mig bekendt, og også ifølge Claus Dalby, kaldes Helleborus Niger ganske rigtigt for juleroser, og Helleborus Orientalis kaldes i daglig tale påskeklokker.
Påskeroser findes vist kun, når man kommer til at blande de to navne sammen :-)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. april 2014 kl. 17.08
omvendt - jeg har dog "KUN" været gartner i 60 år
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. april 2014 kl. 21.32
denne som hedder helleborus foetidus er den der kaldes påskeklokke som hr dræby åbenbart ikke kender
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 25. april 2014 kl. 21.33
Mogens, prøv at google det. Forskellige forhandlere, wikipedia, gartnerier, haveselskabet, og et utal af haveejere kalder Helleborus Orientalis for påskeklokker. De kan vel ikke alle sammen tage fejl ? :-)
Skrevet af: Anne Demant, 25. april 2014 kl. 21.33
Ok, tak Mogens, jeg skal aldrig glemme det igen:-)
Men Trine kan bruge både H. Orientalis og H. Niger så, eller hvad?
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. april 2014 kl. 22.34
Storkenæb - geranium, synes jeg jo :0)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. april 2014 kl. 8.07
anne - det er jo netop det der problemet ved at bruge danske navne - de er ofte forskellige fra landsdel til landsdel
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.