Forum

Formering af Geranium Macrorhizum

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ebbesen, 6. juli 2004 kl. 22.47

Til min store glæde har jeg fundet ud af at Storrodet Storkenæb er i stand til at tage kampen op med skvalderkålen. Jeg har et større område med fugtig jord og rodtruk fra store træer, hvor G.M. både trives og pynter. Mit problem er blot, at det vil koste en bondegård at tilplante hele området tæt med G.M.

Er der nogen, der har erfaring med formering af denne plante?

Kan man tage stiklinger? Kan den frøformeres?

Og ja: Jeg skal ud at investere i geraniumbogen snarest :-)

Mvh
Henrik Ebbesen

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 7. juli 2004 kl. 11.49

Hej Henrik

Jeg er selv den stolte indehaver af 4 tdr land (mere eller mindre) overbegroet med skavalderkål. Så jeg er meget intersseret i hvordan den tager kampen op? Stopper skavlderkålen med at gro? eller hvad?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 7. juli 2004 kl. 11.52

www.ihaven.dk/artikkel.asp?ID=14

ovenstående er et link til en artikel om de forskellige slags. stiklinger og frøformeringer, læs selv – men svar mig gerne på mit spørgsmål om skavlderkål

hilsen Karen

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ebbesen, 7. juli 2004 kl. 12.06

Hej Karen

4 tdr. land med skvalderkål! Det akn jeg ikke hamle op med – jeg har foreløbig prøvet et par kvadratmeter af hver af tre Geramium-arter, og regner med at ''vinderen'' skal kunne dække måske 30 kvm til slut. Jeg har 1500 kvm, og har prøvet både klipning (halvgodt), Roundup (så godt som virkningsløst) og håndlugning. Håndlugning er hårdt – ca. 1 kvm i timen, men så kommer der heller ikke mere! Har ryddet ca 100 kvm på den måde de sidste tre år. MEN: Storrodet storkenæb SKYGGER simpelthen skvalderkålen ihjel. Jeg plantede for et år siden – efter en nødtørftig oprensning af det værste skvalderkål, så storkenæbbene havde en chance for at få fodfæste. Nu et år senere er der stadig rester af skvalderkålens rødder under storkenæbbene, men kun få, trist udseende blade, som IKKE har formået at komme op over Geranium-løvet. Storkenæbbene er forresten plantet så der er ca. 30 cm mellem planterne, der var pæne og store ved plantningen.

Blomsterne er da meget pæne og høstfarverne fine, men der findes langt kønnere Geranier – de kan blot ikke kvæle skvalderkålen!

Held og lykke med skvalderkålsbekæmpelsen.

Mvh
Henrik

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ebbesen, 7. juli 2004 kl. 12.11

Hej Karen

4 tdr. land med skvalderkål! Det akn jeg ikke hamle op med – jeg har foreløbig prøvet et par kvadratmeter af hver af tre Geramium-arter, og regner med at ''vinderen'' skal kunne dække måske 30 kvm til slut. Jeg har 1500 kvm, og har prøvet både klipning (halvgodt), Roundup (så godt som virkningsløst) og håndlugning. Håndlugning er hårdt – ca. 1 kvm i timen, men så kommer der heller ikke mere! Har ryddet ca 100 kvm på den måde de sidste tre år. MEN: Storrodet storkenæb SKYGGER simpelthen skvalderkålen ihjel. Jeg plantede for et år siden – efter en nødtørftig oprensning af det værste skvalderkål, så storkenæbbene havde en chance for at få fodfæste. Nu et år senere er der stadig rester af skvalderkålens rødder under storkenæbbene, men kun få, trist udseende blade, som IKKE har formået at komme op over Geranium-løvet. Storkenæbbene er forresten plantet så der er ca. 30 cm mellem planterne, der var pæne og store ved plantningen.

Blomsterne er da meget pæne og høstfarverne fine, men der findes langt kønnere Geranier – de kan blot ikke kvæle skvalderkålen!

Held og lykke med skvalderkålsbekæmpelsen.

Mvh
Henrik

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 7. juli 2004 kl. 12.16

Hej igen

Jamen det lyder da helt fantastisk, og i følge artiklen er netop den slags du nævner nem at formere. stikling i jorden og vupti... det skal prøves.

Karen

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ebbesen, 7. juli 2004 kl. 12.16

Hej Karen,

Tak for linket. Jeg har faktisk set artiklen en gang, men ikke fæstet mig ved formeringstippet om G.M. Det ser jo herligt nemt ud. Jeg skal netop ned og snuppe et areal i nærheden af mine storkenæb – jeg kan passende slutte dagen af med at afprøve artiklens råd og sætte nogle stiklinger!

Mvh
Henrik

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bolette Crossland, 7. juli 2004 kl. 12.20

Planter, som kan tage konkurrencen op med skvalderkål: kulsukker, guldnælde og bølgekronet storkenæb kan undertrykke skvalderkål, så man ikke ser den så meget (men bare rolig – den vegeterer nedenunder, men den støder ikke evt. naboers (eller egne) øjne).

Hvis man vil helt af med den, så er der kun den hårde måde: at udsulte planten ved først at grave alt op, og derefter hakke enhver spire som viser sig op – i mindst én vækstsæson. Eller dække hele området til med våde aviser eller lign, eller køre over hele området med plæneklipperen min. én gang om ugen. Men det er oftest urealistisk, da skvalderkål jo som regel gror godt vævet ind i rødderne af bevaringsværdige prydplanter... men på den anden side: den kan spises, og så er blomsterne jo kønne...

som Benny Andersen skriver:

Skvalderkål Blues

At dyrke blomkål og kartofler
var et af mine store mål
og et bed med persille
det smager godt til stegte ål
men i min lillebitte have
gror der udelukkende skvalderkål.

Jeg er en fredelig mand
syns at krig burde være forbudt
Jeg er en fredelig mand
ville ønske alle krige var slut
Ja jeg går ind for fred
så jeg foretrækker ukrudt frem for krudt.

Jeg sprøjter ikke med gift
farer ikke frem med brand og bål
Jeg vil ha fred i min have
så nu dyrker jeg kun skvalderkål
Med et par kolde snapse til
kan den spises til de stegte ål – skål!

Men når min nabo ser min have
så udstøder han et skrål
At drøfte havebrug med ham
kræver nerver af rustfrit stål
Næst efter mig er det værste han ved
nemlig skvalderkål!

At skabe fred i min have
er stadig mit højeste mål
men når min nabo ter sig
som stukket af en indre nål
må jeg vel se at få gjort kål
på al min skvalderkål!

Benny Andersen

Nyt svar til emnet »Formering af Geranium Macrorhizum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Formering af Geranium Macrorhizum

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider