Forum

Hjæææælp! Mange niveauer i haven!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nicolai Jacobsen, 2. maj 2014 kl. 11.35

Hejsa,

Vi har købt hus, der ligger på en bakketop. Det er lækkert hvad angår udsigt - og måske også hvad angår haven - i hvert fald er der mulighed for en meget spændende have! - vores problem er, at vi har boet i lejlighed indtil nu - så alt det med have er en stor, men velkommen, udfordring!

Vi har mange ønsker, men det primære går på at udskifte alle vores knækfliser (cement/grus) fra 1979, da de smuldrer mange steder, og æstetisk "ikke lige er os", ligesom flere af de nuværende stensætninger nedbryder carport og "udehus". Valget går på kampestensmure, og jeg har mulighed for at skaffe disse sten selv (fætter er landmand). Men jeg kan nu læse her på sitet, at jeg ikke skal overstige 1,2 meter... Jeg har flere steder i haven (der er ca. 7 niveauer i alt), hvor vi gerne vil have en højere mur, ca. 2 meter - for at reducerer antallet af niveauer, og gøre haven mere brugbar.

Generelt har jeg 1000 ønsker og spørgsmål til haven - mon nogen vil hjælpe en nybegynder?

Her er et par billeder. Er der nogen af jer som også bor på bakke/har mange niveauer - og må jeg se jeres løsninger med så mange niveauer?

Byd gerne ind med gode idéer!

Venlig hilsen

Nicolai

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai Jacobsen, 2. maj 2014 kl. 11.36

Den anden ende af bedet

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai Jacobsen, 2. maj 2014 kl. 11.38

Forhaven, hvor carporten er under nedbrydning af jorden...

Nogle der har erfaring, som helst ikke involverer (synligt) cement.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 2. maj 2014 kl. 13.14

Hej Nicolai,

Ca. hvor i landet bor du?

Elsebeth

4 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. maj 2014 kl. 14.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. maj 2014 kl. 15.06

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. maj 2014 kl. 19.54

Hej Nicolai Jacobsen

Hvor dejligt for Jer med sådan en udfordring - og med en flot udsigt.
Det er ikke så mange, der er lige så heldige !

Jeg vil foreslå Jer at få en havearkitekt og / en anlægsgartner med i idé og projekteringsfasen.
Et samlet overblik over havens plan fra starten af og god faglig vejledning om den praktiske udførelse vil give tilfredshed undervejs i arbejdet og spare Jer for besværlige fejltagelser, som kan kræve "en ommer" (og mange kilo sten og jord, der skal flyttes ekstra rundt med) - eller i værste fald at jorden uventet "skrider" på steder, hvor der samler sig vand. Måske kan det ende med at blive vanskeligt at genoprette efter heftige regnskyl....

En anden fordel er, at Jeres tanker om løsninger omkring siddepladser, legepladser ?, tørrepladser, urtehave osv kommer på bordet, inden der bliver lagt for mange planer. En gennemtænkt analyse af, hvilke ønsker I gerne vil have opfyldt på de udendørs arealer både på kort sigt og på langt sigt giver et godt udgangspunkt for, at løsningerne kommer til at fungere i mange år fremefter.

En tredje fordel er at I som have-startere får god sparring om valg af planter, der passer til Jeres jordbund og de særlige forhold der er på meget skrånende terræn. Det kan medføre betydelige besparelser, fordi I kan vælge rigtigt første gang.

Hvis I melder jer ind i Haveselskabet (Medlemsskab pr år 600 kr) vil I kunne samarbejde med én af selskabets arkitekter og for ca 6000 kr kunne få udarbejdet en haveplan.
Ved efterfølgende at kontakte en anlægsgartner kan I tilkøbe så meget rådgivning, som I har brug for, inden I skrider til handling.

God arbejdslyst !

Venlig hilsen fra
Lone

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jinnie Andersen, 3. maj 2014 kl. 8.24

Hej Nicolai,

Jeg vil give Lone ret - en have arkitekt, vil nok være givet godt ud, da det kan give en masse ekstra arbejde når det man i første omgang synes var en god ide, viser sig ikke at være det..

Ellers vil jeg foreslå at I bruger det første år i jeres nye have på at tage en masse billeder, af bede og planter, over sommeren da der jo kan komme de mest fantastiske ting op ad jorden, som man slet ikke kan forstille sig i dette tidlige forår.

En anden ting I kan gøre hvis I har lysten og interessen, til at være jeres egen havearkitekt ??
Brug programmet SkectUp, der er gratis og kan hentes her: www.sketchup.com/
det er Google der har produceret og jeg vil ikke bilde dig ind at det er super nemt at bruge, muligvis lidt besværligt, til man er inde i systemet - men så er det også derud ad.
Jeg har brugt det til at anlægge hele min have og der kan hentes uanede mængder elementer som planter, træer, havemøbler osv. og har man mod på det kan man lave dem selv. Altså alt er jo elektronisk, men det er unægtelig nemmere at flytte en plante for ikke at tale om en mur! - med et museklik i stedet for en skovl.
Og programmet giver mulighed for at "gå rundt" i sin have da det er i 3D.

Jeg vedhæfter et billede: med et lille kik til mit drømme drivhus.

Håber dette giver dig/jer blod på tanden til at prøve selv.

Hilsen Jinnie

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai Jacobsen, 3. maj 2014 kl. 9.17

Vi bor i Randers SØ

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai Jacobsen, 3. maj 2014 kl. 9.25

Tak. For de mange svar, jeg må se hvad det hele ender med. Har I billeder ad de omtalte haver, vil jeg meget gerne se dem!

Når jeg mener at det giver mere plads, er det i forhold til et stort flat terræn. Så vi får flere steder til bord og stole osv.

Vi har en ret skrabet økonomi her efter at vi har købt hus. Min kæreste har jo haft barsel og jeg er en af de arbejdsløse humanister... Så i år går vi efter at udbedre de farligste elementer i haven, og så må vi se, hvad der på sigt skal ske. Pt, er der dødsfælder overalt, og flere steder nedbryder jorden som sagt dele af carport og tilbygning. Men jo vi skal helt sikkert have en prof. ind over, lyder det til.

6000 kr lyder dog lidt pebret for en tegning, når budgettet for det hele pt er 10.000kr :) Jeg håbede lidt på at læne mig op af, hvad andre har gjort med sådan en niveauhave ;)

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai Jacobsen, 3. maj 2014 kl. 9.28

Jeg vil prøve google programmet af inden længe, og se om det duer.

Har I erfaringer med dræn i en niveauhave, mod regnskyl?

Tegl som mur? Det har jeg ikke hørt om. Har du mon et link frank?

11 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2014 kl. 10.43

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jinnie Andersen, 3. maj 2014 kl. 11.02

Hej Igen Nicolai,

Når nu I ikke har det helt store budget til haven, vil jeg også foreslå dig at bruge youtube der er ubegribelig mange der lægger info op, om hvad som helst fra Tepose foldning :-), til landscape drainage in the garden.. (giver omkring 17.000 hits) og så kan man måske bruge de første 10, men så har man da noget at kigge på.

Hvis man ikke er super stiv i de tekniske terme på engelsk, så plejer jeg at bruge Google translate og så på youtube.

Håber du får held med dit projekt..
Det ville være interessant at få lov at følge med.

Hilsen Jinnei

13 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2014 kl. 11.36

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai Jacobsen, 3. maj 2014 kl. 22.05

Hehehe... Havde ikke set den komme at jeg blev Troll'et på et havesite :)

15 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. maj 2014 kl. 0.17

Nyt svar til emnet »Hjæææælp! Mange niveauer i haven!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjæææælp! Mange niveauer i haven!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider