Forum

Rhododendron sætter ikke rødder.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dennis Bjerre Deleuran, 4. maj 2014 kl. 16.18

Nu har jeg ikke så meget forstand på Rhododendron, men foråret/sommeren 2013 købte jeg omkring 15 rhododendron som jeg satte på række som en "hæk" i min have, nu er vi snart ved sommeren 2014 og hvis jeg tager fat i buskene, så kan jeg trække dem op og du kan stadig se rodklumpen formet som den potte de har stået i, de blomstre utroligt godt, og alle planter har knopper, men jeg er alligevel mystificeret over at planterne endnu ikke har sat så meget som 1 rod.

Nogen der har en eventuel forklaring ?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. maj 2014 kl. 18.17

Rhododendron har meget overfladiske rødder. De kan flyttes hele året, og så længe de blomstrer, ville jeg ikke være bekymret.

Jeg flyttede selv en sidste år, som havde stået på samme plads i en årrække, men for skyggefuldt. Den kunne let graves op og flyttes.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 4. maj 2014 kl. 19.59

Du har vel plantet dem i surbundsjord? ellers er det derfor at rødderne ikke har ville bevæge sig ud af potten.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. maj 2014 kl. 20.43

Hvis en Rhododendron har stået for lang tid i potten hos forhandleren, vil rødderne løbe rundt i indersiden af plastpotten.
Når den så bliver plantet ud i spagnumbedet kan det tage lang tid for rødderne at gro ud til siderne. Derfor løsner man rødderne lidt på ydersiden af rodklumpen, inden plantningen.
Større planter som har stået flere år i potter, hos forhandleren har ofte et rodnet som er totalt sammen filtret, og næsten uden jord. De har svært ved at overleve. Så inden du køber, løft forsigtigt planten op og kik på rodnettet.

Det er en god ting at gøre for alle nyindkøbte buske og træer

Nyt svar til emnet »Rhododendron sætter ikke rødder.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rhododendron sætter ikke rødder.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider